Rewolucja w projektowaniu
W roku 2022 zaobserwujemy znaczący wzrost zapotrzebowania na produkty zaawansowane technologicznie, co będzie odpowiedzią na na wciąż kształtującą się „nową normalność” w pandemicznej rzeczywistości. Po kolejnym burzliwym roku, świat fizyczny jeszcze bardziej połączył się ze swoim cyfrowym odpowiednikiem. Zaprzyjaźniliśmy się z inteligentnymi urządzeniami, przystosowaliśmy nasze domowe biura do produktywnej pracy zdalnej i staliśmy się świadkami przenoszenia działalności wielu firm z papieru na bajty danych.
Branża oprogramowania przyspieszyła! Bardziej niż kiedykolwiek ufamy maszynom, co wpływa na sposób, w jaki chcemy doświadczać ich obecności w naszym codziennym życiu. W 2022 roku będziemy korzystać więc z platform zapewniających mnogość doświadczeń, interfejsów konwersacyjnych i jeszcze inteligentniejszych algorytmów. A to nie wszystko…
Automatyzacja procesów
„Jeśli proces może być zautomatyzowany, powinien być zautomatyzowany” — ta koncepcja stanie się normą w projektowaniu produktów w 2022 roku. Co prawda, automatyzacja zyskiwała na popularności już w ciągu kilku ostatnich lat, ale wraz z pandemią COVID-19 stała się jeszcze bardziej pożądana.
Firmy i organizacje, w obliczu wyzwań nowej rzeczywistości, inwestują coraz większe środki w usprawnianie procesów. RPA (Robotic Process Automation) i „inteligentna automatyzacja” zdecydowanie wysuwają się tutaj na prowadzenie. Głównym celem RPA jest uwolnienie pracownika od wykonywania żmudnych i powtarzalnych działań, które wymagają cennego czasu i koncentracji. Jednocześnie, inteligentna automatyzacja to tworzenie algorytmów, które są w stanie wykonywać coraz bardziej złożone zadania, takie jak zatwierdzenie wniosku kredytowego czy zeskanowanie faktury.
Innym ekscytującym trendem w projektowaniu produktów, wykorzystujących automatyzację, jest podejście oparte na zadaniach, które zastępuje podejście oparte na narzędziach. W praktyce oznacza to, że użytkownik wielu aplikacji biznesowych otrzyma wyselekcjonowany plik zadań do wykonania, dostarczany za pomocą specjalnych algorytmów. Efekt? Wyższa produktywność i uproszczone przepływy pracy.
Interfejsy konwersacyjne
Izolacja społeczna i lockdown pokazały nam jak wiele czasu spędzamy na komunikowaniu się z urządzeniami. Za sprawą technologicznych gigantów, którzy nieustannie rozwijają swoje aplikacje i podnoszą poprzeczkę coraz wyżej, interakcja człowiek-maszyna wydaje się już niemal naturalna. Może odbywać się w formie pisemnej (chat) lub głosowej – znacznie bardziej lubianej przez użytkowników (np. Asystent Google czy Siri od Adobe). Interfejsy tekstowe i głosowe stały się częścią naszej codzienności.
Następnym krokiem będzie przeniesienie interfejsów konwersacyjnych z urządzeń osobistych na inne produkty, takie jak sprzęt AGD, samochody i sprzęt medyczny. Taka ekspansja nie byłaby możliwa bez stale rosnących możliwości sztucznej inteligencji (AI), integralnego elementu każdego doświadczenia konwersacyjnego.
Motion design i animacja
Odkąd w 2021 roku Facebook ogłosił, że zmienia nazwę swojej firmy na Meta i wprowadził koncepcję Metaverse, czyli sieci wirtualnej rzeczywistości, opisanej przez samego Zuckerberga jako „ucieleśniony internet”, rozwój animacji i projektowania ruchu jest nie do powstrzymania. Wraz z postępem technologicznym, pojawiają się nowe możliwości ich wykorzystania w projektowaniu produktów – na różnych platformach i poziomach złożoności.
Sprytnie zastosowany motion design i animacja tworzą wizualny rytm, który przyciąga i utrzymuje uwagę odbiorcy. Choćby niewielki ruch i reakcja na działanie użytkownika sprawia, że że produkt się wyróżnia i ma na odbiorcę większy wpływ. Uwzględnienie animacji w projektowaniu produktu, w wielu przypadkach może poprawić doświadczanie marki, a nawet kształtować jej osobowość i wizerunek.
Inclusive design
Trend, który w roku 2022 zdecydowanie przybierze na sile. Projektowanie włączające uwzględnia różnice, takie jak rasa, płeć, wiek, pochodzenie etniczne czy społeczno-kulturowe. Optymalizuje produkt pod kątem użytkowników i sprawia, że staje się dostępny dla możliwie największej liczby odbiorców. Inkluzywność w projektowaniu unika stereotypowych założeń, przyjętych przez uprzywilejowane grupy społeczne i otwiera narrację na te wcześniej pomijane, tradycyjnie wykluczone z korzystania z danego interfejsu czy poruszania w się w określonym środowisku.
NFT (Non-Fungible Tokens)
Czyli nowa era w segmencie aktywów cyfrowych. Technologia, która całkowicie zmienia zasady własności i zaczyna dominować w świecie sztuki, handlu i rozrywki. Czym właściwie jest i dlaczego ostatnio bije rekordy popularności?
NFT to inaczej token kryptograficzny (zbiór danych) oparty o technologię Blockchain. Jest jedyny w swoim rodzaju, wyjątkowy i unikalny, co odróżnia go od zwykłej kryptowaluty. Oznacza to, że jest swego rodzaju certyfikatem autentyczności – tokeny są niewymienialne, nie można ich skopiować i stanowią cyfrową własność posiadacza. Mogą reprezentować przedmioty materialne oraz niematerialne, np.: dzieła sztuki, muzykę, wirtualne nieruchomości, a nawet… emocje. Kiedy klienci kupują taki “cyfrowy produkt”, mogą mieć pewność, że posiadają coś, czego nie ma nikt inny, nie ma problemów z prawami autorskimi ani oryginalnością.
NFT staje się nowym sposobem na inwestycję, która może zapewnić potencjalnie duży zarobek, gdy zdecydujemy się odsprzedać nasze cyfrowe dobro. Im dana rzecz bardziej unikatowa – tym naturalnie – więcej warta.
Możliwości zastosowania tej technologii są cały czas odkrywane, ale niewątpliwie są bardzo szerokie. Wyzwanie w projektowaniu produktów opartych o NFT koncentruje się w tym momencie przede wszystkim na budowaniu zaufania i wiarygodności, zarówno wśród sprzedawców, jak i kupujących, zapewniając bezpieczeństwo i przejrzystość całego procesu transakcyjnego.
MXDP (Multiexperience Development Platforms)
W wolnym tłumaczeniu są to platformy programistyczne zapewniające mnogość doświadczeń. Będzie to jeden z bardziej znaczących trendów projektowania produktów w roku 2022, napędzający transformację cyfrową. MXDP umożliwiają tworzenie oprogramowania, które wykorzystuje różne kombinacje modalności (dotyk, głos, gesty), urządzeń i aplikacji, z którymi użytkownicy stykają się na co dzień i wchodzą w interakcję (internet, urządzenia mobilne, AR/VR, chatboty). A to wszystko po to, by jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby odbiorców.
Cyfrowa nostalgia
Chociaż coraz bardziej pragniemy korzystać z zaawansowanych technologii, zapewniających nam futurystyczne wrażenia, równie chętnie wracamy do czegoś, co już znamy. Nic więc dziwnego, że projektanci szukają inspiracji w przeszłości i rozwijają trend cyfrowej nostalgii. Projekty, które przywołują obrazy, dźwięki, a nawet zapachy z lat ubiegłych – koją emocje, wprowadzą w nas spokój i wywołują pozytywne odczucia. Obecnie wiele marek wykorzystuje estetykę ostatnich dziesięcioleci, ale co równie ważne – interpretuje ją na nowo!
Podsumowanie
Trendy są dobre – warto je śledzić, analizować, próbować nowego i eksperymentować. Projektanci nie powinni jednak ślepo za nimi podążać i wprowadzać na raz wszystkich nowinek pojawiających się na rynku. Należy wybierać z nich te, które pozwolą stworzyć lepszy produkt dla użytkownika końcowego. A możliwości jest w tym momencie naprawdę wiele! Życzymy udanych projektów 🙂