Masz już logo – i co dalej?
Masz już wymarzone logo idealnie wpasowujące się w charakter Twój i Twojej firmy. Jest atrakcyjne, oryginalne, unikatowe – jednym słowem ma wszystkie cechy jakie byś sobie wymarzył. Pozostaje teraz bardzo ważna kwestia – czy wiesz jak je używać, by dobrze wyglądało w każdej sytuacji?
Czas na księgę znaku
W spełnieniu powyższej kwestii pomoże Ci księga znaku, czyli krótko mówiąc instrukcja obsługi logo stworzona po to, by ułatwić pracę wszystkich tych, którzy będą je wykorzystywać – od osób z marketingu, przez innych projektantów aż po producentów gadżetów reklamowych. Dzięki niej zastosowanie logo na wszelkich materiałach jest spójne. Posiadanie opracowanej Księgi Znaku przekłada się również na oszczędność czasu – nie musicie się zastanawiać czy na danym tle logo będzie dobrze wyglądać lub w jakiej pozycji będzie je najlepiej umieścić na kubku. Po prostu – sięgasz do księgi znaku i sprawdzasz interesujące Cię pozycje. Możesz mieć pewność, że Twoje logo dobrze będzie wyglądać w druku, będzie łatwe do odczytania lub też dobrze wyeksponowane np. na samochodzie.
Co zawiera księga znaku?
Wyróżniamy dwa rodzaje księgi – podstawową i rozszerzoną, które należy dobrać w zależności od potrzeb Twojej firmy. Księga znaku zawiera następujące sekcje:
Geneza powstawania logo
W tym miejscu opisuje się cele jakie przyświecały stworzeniu logo, główne założenia, inspiracje, z których czerpie.
Podstawowa wersja znaku oraz alternatywne wersje
Najważniejsza część, w której prezentowana jest podstawowa forma znaku na jasnym oraz ciemnym tle. Przeważnie zawiera również wersję horyzontalną i wertykalną znaku. Drugą cześć stanowią wersje alternatywne czyli wersje z hasłem firmowym, wersje achromatyczne, monochromatyczne jak również wersje skrócone znaku np. sam sygnet.
Konstrukcja logo i pole ochronne
Dział ten pokazuje z jakich elementów jest zbudowane logo i dokładnie je opisuje. Oprócz budowy określa się również pole ochronne, czyli wymagana minimalna przestrzeń wokół logo, która nie może być naruszona.
Kolorystyka
Dział niezwykle ważny jeśli chodzi o późniejsze wykorzystanie logotypu w druku i online. Zwykle określa się trzy podstawowe grupy: CMYK, RGB i Pantone. Dzięki temu, możesz mieć pewność, że kolor Twojego logo na drukowanych materiałach reklamowych będzie odpowiadało temu, który widzisz online. Ważne by kolor był odbierany odpowiednio.
Typografia
Opis użytych fontów w projekcie logo, który jest niezwykle ważny w przypadku projektowania innych składowych identyfikacji wizualnej
Rozmiary logo i wersje kolorystyczne tła
Tutaj określa się minimalny rozmiar logo, by zapewnić maksymalną czytelność i rozpoznawalność znaku, zarówno w przypadku druku jak i online. Ustalone zostaje również w jakich wypadkach logo ma występować w danej wersji, jak powinno się je stosować na zdjęciu, aby było czytelne.
Niedopuszczalne zastosowania i modyfikacje
Przedstawiane są tutaj możliwe błędy i niewłaściwe zastosowania znaku m.in brak pola ochronnego, dodawanie cieni czy gradientu.
Wersja rozszerzona
Może służyć jako kompletny przewodnik po znaku wraz z gotowymi projektami i szablonami. Zwykle zawiera przykłady użycia znaku na papeterii firmowej, wizytówkach, ubraniach pracowniczych, samochodach, stoiskach, gadżetach, budynkach, a więc zawiera wszystko to, czego możesz potrzebować. Dzięki niej nie musisz poświęcać dodatkowego czasu na tworzenie materiałów reklamowych, ponieważ wszystko czego potrzebujesz znajdziesz właśnie w Księdze Znaku.
Podsumowując
Księga Znaku to wspaniałe narzędzie jeśli zależy Ci na spójnym wizerunku. Dzięki niej możesz mieć pewność, że Twoja firma będzie prezentować się maksymalnie korzystnie i unikniesz projektowych wpadek