Czym jest logo?
Podstawowy element wizerunku każdej marki. Jej wyróżnik i punkt wyjścia do całej identyfikacji wizualnej. Element nadający charakter i podkreślający osobowość brandu. Logo. Niezależnie czy jest to duża firma, czy dopiero “raczkująca” działalność – każda powinna posiadać znak, umożliwiający jej rozpoznanie. Skoro jest taki ważny, jak go właściwie zaprojektować?
Zazwyczaj jest to prosty symbol, czasami uzupełniony krótkim tekstem – przez co może wydawać się łatwy do stworzenia. Logo to jednak znacznie więcej niż kształt i kilka słów. Łączy wartości marki, różne komunikaty i skojarzenia. Jest ich wypadkową i wspólnym mianownikiem. Dlatego skonstruowanie dobrego znaku firmowego wymaga umiejętności (technicznych i artystycznych) oraz szerokiej wiedzy – nie tylko z zakresu projektowania, ale również z dziedziny marketingu, psychologii, a czasami też prawa. Ograniczona i zwięzła forma, która musi wiele przekazać jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych projektantów. Aby wyjść z tego procesu obronną ręką i stworzyć logo ładne oraz skuteczne biznesowo, warto kierować się sprawdzonymi zasadami, które zamieszczamy poniżej.
Do tworzenia logo podejdź pragmatycznie
Pamiętaj, że to przede wszystkim narzędzie, które ma wspierać funkcjonowanie marki i pracować na jej korzyść. Do tematu podejdź jak najbardziej rzeczowo i nie angażuj w to emocji. Może być to chwilami trudne, ale na pewno usprawni proces. Na samym początku konkretnie określ zadania, które ma spełniać nowy znak:
– jakie cele wizerunkowe ma realizować,
– jakie skojarzenia wywoływać,
– co odbiorca ma od razu zauważyć i zapamiętać.
Dopiero następnym krokiem będzie dobór odpowiedniej typografii, kształtu i koloru, które pozwolą to wszystko osiągnąć.
Dopasuj znak do prowadzonej działalności i grupy docelowej
Logo to nie tylko estetyka, to skrót myślowy. Musi przekazywać styl marki i być dopasowane do formy i sposobu jej komunikacji. Znak dla firmy z branży nowych technologii będzie się różnić się od logo brandu kosmetycznego. Pomyśl jaką osobowość ma Twoja firma i jakie zabiegi graficzne pomogą ją wyrazić.
Pamiętaj, że znak ma przyciągać uwagę grupy docelowej, do której kierujesz swoje produkty i usługi i to właśnie tym odbiorcom powinien się podobać. Projektując logo weź pod uwagę
– cechy demograficzne odbiorców – ich wiek, płeć, pochodzenie, dochody,
– etap życia, na którym się znajdują,
– priorytety życiowe i wartości, którymi się kierują,
– upodobania i zwyczaje.
Szczegółowa analiza powyższych elementów pozwoli Ci odpowiedzieć na potrzeby Twoich potencjalnych oraz obecnych klientów i ich zaangażować.
Poszukaj wartościowych inspiracji i wyróżnij się spośród konkurencji
Zanim przejdziesz do projektowania, zbadaj również otoczenie konkurencyjne. Sprawdź czy Twój pomysł będzie unikalny i pozwoli marce wyróżnić na tle innych firm, prowadzących podobną działalność.
Zbierz w jednym miejscu znaki używane przez Twoich najbliższych konkurentów. Przyjrzyj się im dokładnie i określ ich cechy charakterystyczne. Dzięki temu będziesz w stanie wyciągnąć wnioski oraz ustalić jakich elementów należy unikać (np. podobnej kolorystyki), a którymi można się zainspirować. Dodatkowo poszukaj ciekawych rozwiązań wśród innych marek, niekoniecznie z Twojej branży. Pamiętaj jednak, aby ich nie kopiować! Możesz wykorzystać ogólny wzorzec, ale nadaj mu indywidualne cechy.
Gdzie szukać inspiracji?
Stwórz moodboard z pomysłami
Nawet jeśli masz już w głowie zarys Twojego logo, warto stworzyć moodboard, czyli tablicę ze wszystkimi inspiracjami. Możesz posiłkować się przy tym np. serwisami online (m.in.: Miro, GoMoodboard, Niice) lub umieścić zdjęcia i grafiki w jednym folderze. Taka baza wizualnych przykładów pozwala określić kierunek, w którym mają zmierzać docelowe projekty i ułatwia dalszą pracę. Jest to pomocne szczególnie wtedy, gdy tworzysz w zespole.
Naszkicuj pierwowzory znaku
Po określeniu wstępnych założeń, spróbuj naszkicować pierwowzory znaku. Nie przejmuj się jeśli nie umiesz rysować – nie muszą być precyzyjne. Chodzi raczej o “przelanie” na kartę papieru pomysłów, które przyjdą Ci do głowy. W taki sposób zrobisz to szybciej niż w programie graficznym, a dodatkowo będziesz mógł/-ła ocenić czy dana koncepcja pasuje do marki i czy warto ją dalej rozwijać.
Pamiętaj jednak, aby w logo nie zawierać wszystkich swoich pomysłów i skojarzeń z firmą – może to zakłócić i rozmyć główny przekaz. Wybierz najważniejszą rzecz i postaraj się ją jak najlepiej przedstawić za pomocą rysunku.
Projektując, zwróć uwagę na kluczowe cechy dobrego logo
Aby logo spełniało swoje cele i było wygodne w użytkowaniu, musisz nadać mu kilka ważnych cech:
Prostota – aby klienci mogli je łatwo zapamiętać i zrozumieć. Zbyt duża liczba elementów sprawia, że logo traci na sile i przestaje być czytelne.
Uniwersalność – aby umożliwić jego zastosowanie w różnych sytuacjach, na różnych nośnikach (drukowanych i cyfrowych) i w rozmaitych kanałach komunikacji. Pamiętaj przy tym, aby logo było łatwo skalowalne i nie traciło swoich walorów przy powiększaniu i zmniejszaniu. Określ minimalny rozmiar, poniżej którego znak nie jest już czytelny.
Ponadczasowość – aby wyrażało i symbolizowało wartości marki, a nie tylko prezentowało modny, w chwili tworzenia, trend. Dzięki temu będzie aktualne przez wiele lat i oporne na przelotne tendencje.
Unikalność – aby wyróżniało markę spośród konkurencji i nadawało jej indywidualny charakter. Nie powielaj schematów, unikaj generatorów logo i łatwych skojarzeń z daną branżą czy rodzajem działalności. Szukaj głębiej.
Brak dosłowności – aby zaintrygować odbiorców i przyciągnąć uwagę. W logo zakładu fryzjerskiego nie musi być nożyczek, a w znaku piekarni – bagietki. Może być całkowicie abstrakcyjne, a jednocześnie wyrażać osobowość brandu (przykład: logo Nike i słynna ”łyżwa”, symbolizująca skrzydło bogini zwycięstwa).
Struktura i współgranie elementów – aby zapewnić estetykę i odpowiedni odbiór znaku. Logo powinno mieć przemyślaną konstrukcję, opartą o powtarzalną siatkę oraz odpowiednie proporcje. Wszystkie elementy powinny do siebie pasować i się wzajemnie uzupełniać (np. symbol i font o podobnym charakterze).
O czym jeszcze warto pamiętać?
Logo nie zawsze musi być symbolem – może być również skonstruowane z samej typografii (przykład: H&M, Zara, IBM, Sony, Samsung, Google). Fonty mają swoją osobowość i unikalny styl (kształt liter, typ ich zakończeń, stopień pochylenia, grubość, itd.), który może idealnie podkreślić i kreować tożsamość marki. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie wybierz jeden lub maksymalnie dwa kroje pisma. Przy zastosowaniu większej iloci, znacznie trudniej jest zachować właściwą estetykę i spójność przekazu. Aby nadać znakowi indywidualny charakter – wybrany front możesz dodatkowo zmodyfikować. Nie zapominaj o poprawnym kerningu, czyli odstępach między literami w logotypie. Sprawdź czy poszczególne znaki nie są od siebie zbyt daleko lub zbyt blisko. Zadbaj o to, by jest wizualnie wyrównać.
Inspiracji do stworzenia typograficznych logotypów możesz zaczerpnąć m.in w serwisach:
Znak to tylko część koncepcji. Logo to zwykle punkt wyjściowy i fundament do stworzenia pełnej identyfikacji wizualnej marki oraz złożonego systemu komunikacji firmy z rynkiem. Miej to na uwadze już na początkowym etapie projektowania. Wybierz pomysł, który będzie miał największy potencjał w tym zakresie i pozwoli na kreatywne rozwinięcie na różnych płaszczyznach.
Przygotowanie księgi znaku
Aby logo było właściwie stosowane, należy precyzyjnie określić możliwości i sposoby jego używania. Dobrym pomysłem jest zatem przygotowanie księgi znaku. Opisz w niej:
– konstrukcję i budowę logo,
– minimalny rozmiar znaku,
– pole ochronne wokół logo,
– tła, na jakich może być umieszczane,
– odmiany znaku, jeśli istnieją – pionowa, pozioma, z claimem i bez, wersje skrócone, sam sygnet (symbol), sam logotyp (typografia),
– typografię wykorzystaną w logo,
– dozwoloną kolorystykę,
– dopuszczalne modyfikacje.
Pakiet plików dla Klienta
Końcowy etap prac nad logo to wygenerowanie pakietu plików, które pozwolą na zastosowanie znaku w różnych sytuacjach, np. w materiałach przeznaczonych do druku (CMYK, PANTONE) oraz do internetu (RGB).
Przydatne formaty plików:
– RGB (JPG, PNG, SVG)
– CMYK (AI, EPS, PDF, JPG, PNG)
– PANTONE (AI, EPS, PDF)
Ochrona prawna znaku
Warto także zadbać o prawną ochronę Twojego znaku i zabezpieczyć się na wypadek plagiatu. Jeśli zlecasz wykonanie logo agencji, poproś o zapis w umowie, mówiący o przeniesieniu na Ciebie majątkowych praw autorskich do wykonanego utworu. Aby uchronić logo przed bezprawnym wykorzystaniem, możesz zarejestrować je jako znak towarowy (słowny, graficzny lub słowno-graficzny) w Urzędzie Patentowym RP lub w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej. Jeśli nie podejmiesz powyższych działań, a prawo do wykorzystania znaku zostanie naruszone, zawsze możesz odwołać się do Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz do Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W takiej sytuacji polecamy jednak zawsze najpierw skontaktować się z prawnikiem.
Projektowanie logo – podsumowanie
Proces projektowania logo wymaga doświadczenia, wiedzy i wyczucia. Aby znak firmowy był profesjonalny oraz działał na korzyść przedsiębiorstwa musi zostać stworzony w sposób świadomy i przemyślany. Kreacja powinna być poprzedzona dogłębną analizą marki, jej docelowych odbiorców, a także otoczenia konkurencyjnego. Należy pamiętać, że logo jest częścią większej koncepcji i będzie używane w rozmaitych kontekstach i sytuacjach – dlatego projektując, trzeba zadbać o to, by było proste, uniwersalne i ponadczasowe. Aby wyróżniało firmę musi być także unikalne. Jak widać, stworzenie logo wcale nie jest takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Jeśli nie miałeś/-łaś z tym wcześniej do czynienia, warto skorzystać z pomocy fachowców, którzy przeprowadzą Cię przez cały proces oraz zaproponują najlepsze rozwiązania – indywidualnie dopasowane do Twojej marki i wspierające jej biznesową skuteczność.