fbpx
Scroll to top
© 2019 FLUOSTUDIO. LET'S START CONNECTING THE DOTS!

Identyfikacja wizualna firmy – cena

Ciężko jest w kilku zdaniach odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje identyfikacja wizualna firmy – bo to jakby odpowiedzieć na pytanie “ile kosztuje samochód?”, gdzie odpowiedź musi brzmieć “to zależy”. Możemy jednak trochę temat zgeneralizować i podać przykłady, w zależności od złożoności projektu i tym samym typu firmy dla jakiej taka identyfikacja będzie stworzona.

1. Nowa działalność, z małym budżetem, potrzebująca czegoś prostego
Nie oszukujmy się – nie wszyscy potrzebują bardzo rozbudowanej identyfikacji, zawierającej wszystko co w przyszłości firma może potrzebować i nie jest to coś, co jest konieczne aby wystartować. Oczywiście, zaraz ktoś może powiedzieć, “ale przecież jak wprowadzam nowy produkt na rynek to potrzebuję przecież tego tego i tego…” – tak, tak, potrzebujesz, ale nie patrzysz też na kategorię nowa działalność z małym budżetem.

Tutaj oczywiście wszystko zależy od branży i od docelowego klienta. Jeśli otwierasz salon fryzjerski w małym mieście, gdzie nie ma dużej konkurencji i klienci tak czy siak się pojawią, lub operujesz w B2B gdzie klient wybiera oferty porównując je w tabelce w excelu, to wystarczy Ci absolutnie cokolwiek – proste logo z Fiverra to już $5 (“gotowiec” z szablonu którego będzie używać wiele innych firm na całym świecie), lub w mniejszych agencjach brandingowych to koszt w granicach 1000 – 2000 zł. Na początek takie rozwiązanie może wystarczyć, a jeśli biznes będzie się kręcił to możesz pomyśleć na stworzeniu czegoś własnego.

2. Biznes budujący już własną markę, rozpoznawalny wśród klientów, chcący trafić do konkretnej grupy odbiorców.
W tym przypadku, jeżeli potrzebujesz trafić do konkretnego odbiorcy i który uważnie porównuje różne produkty, musisz już bardziej zadbać o wizerunek swojej marki i produktów. Istotne jest, by identyfikacja wizualna była spójna, ale przede wszystkim by trafiała do swojej założonej grupy docelowej. Jeżeli produkujesz / sprzedajesz produkt, który z założenia ma być tani i wybierany ze względu na cenę, to nie może on wyglądać jak produkt z wyższej półki, bo klienci szukający taniego produktu nie zwrócą na niego uwagi, bo już z daleka na półce będzie wyglądał na drogi, a klienci szukający droższego produktu będą odstraszeni podejrzanie niską ceną.
Podsumowując, w tym przypadku potrzebujesz bardziej rozbudowanej i bardziej przemyślanej identyfikacji skierowanej na konkretną grupę odbiorców, gdzie koszt może wahać się w granicach 5 000 – 15 000 zł.


3. Prężnie działający biznes, potrzebujący audytu istniejącego brandu, odświeżenia/redesignu, porównania z konkurencją.
W tej grupie jest już bardzo dużo pracy która może być wykonana i przedział cenowy będzie bardzo różny w zależności od branży i potrzeb. Najczęściej tworzy się wtedy identyfikację wizualną firmy poprzedzając ją dość obszerną analizą istniejącego brandu, oraz analizą konkurencji i jej słabych i mocnych stron. Ktoś ‘z zewnątrz’ może zaoferować zupełnie nowe spojrzenie na markę, bo samemu pracując w jednej branży od lat możesz nie zauważać pewnych problemów / nieścisłości, zwyczajnie będąc przyzwyczajonym do danych rozwiązań, lub po prostu myśląc w zupełnie inny sposób.

Przy analizie istniejącej marki warto też wykonać analizę samej branży i otoczenia konkurencyjnego – określić w ten sposób kto jest najczęstszym odbiorcą produktów, by odpowiednio kreować później komunikaty w identyfikacji, tak, by mówić językiem odbiorcy. Sama identyfikacja wizualna będzie tutaj też dużo bardziej rozbudowana, bo oprócz samego logotypu koniecznie trzeba stworzyć też spójne materiały, wszelkiego rodzaju wizytówki, ulotki, makiety katalogów, prezentacji, oklejenia samochodów, ale też rzeczy bardziej nieoczywistych jak np. oznakowania wewnętrznego biura – by marka wyglądała profesjonalnie i spójnie na każdej płaszczyźnie. Wynikiem takiej rozbudowanej identyfikacji oprócz oczywiście samej identyfikacji i jej brandbooka, określającego sposób użycia logotypu na różnych materiałach i ogólne wytyczne dotyczące użytkowania identyfikacji, są też dokumenty z podsumowaniem analizy konkurencji i wynikającej z niej strategii marketingowej – które będą nieocenioną pomocą przy tworzeniu nowych materiałów w przyszłości.

Koszt tak rozbudowanej identyfikacji i analizy, jak już wspominaliśmy wcześniej będzie bardzo rozbieżny w zależności od agencji brandingowej; z naszego doświadczenia to z reguły od 35 do 50 tysięcy złotych, choć oczywiście w przypadku bardzo rozbudowanych brandów i dużych marek może być znacznie wyższa.