fbpx
Scroll to top
© 2019 FLUOSTUDIO. LET'S START CONNECTING THE DOTS!

Architektura informacji – czyli jak dobrze poukładać katalog

Czym jest architektura informacji?

Za twórcę architektury informacji uważany jest Richard Saul Wurman, amerykański architekt i grafik, założyciel dobrze wszystkim znanych konferencji TED. Instytut Architektury Informacji określa ją jako sztukę decydowania o tym, jak uporządkować części czegoś, by całość była zrozumiała. Architektura informacji tworzy sposób umożliwiający użytkownikom jak najłatwiejsze dotarcie do pożądanej informacji. Zwykle kojarzy się nam z projektowaniem stron internetowych, ale swoje zastosowanie znajduje również w projektowaniu katalogów i jest to obecnie nieodłączny i konieczny etap w pracy.

Co wchodzi w skład architektury informacji?

Aby świadomie używać architektury informacji musisz wiedzieć, że to nie tylko sposób logicznego dzielenia i kategoryzowania informacji ale także wiedza na temat jak użytkownicy przeglądają informacje i jak ich szukają. Pozwoli to projektować Ci w taki sposób, abyś nawigował użytkownika po katalogu w taki sposób jaki chcesz.

O czym trzeba pamiętać podczas tworzenia katalogu?

1. Hierarchia wizualna

Czyli ułożenie wizualne informacji w taki sposób, aby użytkownicy mogli zrozumieć poziom ważności każdego elementu. Opiera się to na teorii psychologicznej Gestalta i taki zabieg aktywuje zdolność mózgu do rozróżniania obiektów na podstawie ich fizycznych różnic, takich jak rozmiar, kolor, kontrast, wyrównanie itd. Jeśli dla Twojego klienta najważniejsza jest przedstawienie atrakcyjnej ceny – to na niej skup wzrok użytkownika, a jeśli to zastosowana nowoczesna technologia jest naczelną cechą, cenę możesz umieścić w mniej widocznym miejscu i bez żadnego dodatkowego wyróżnienia.

2. Znajomość zasad odbioru obrazu

Oprócz hierarchi wizualnej musisz wiedzieć jak użytkownicy przeglądają Twój materiał i jak go przetwarzają. Jak dowodzą badania, elementy które są po lewej stronie trafiają do prawej półkuli mózgu i na odwrót. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do tego jak nasz mózg realizuje zadania. Lewa półkula odpowiada za analitykę, czyli do niej najlepiej trafią wykresy, liczby i tekst, natomiast prawa jest bardziej kreatywna i to tam dotrą elementy graficzne projektu. Wniosek jest prosty – obraz powinno się umieszczać po lewej stronie, by czytelnik mial szanse w pełni dostrzec atrakcyjność obrazu. Oczywiście nie jest to absolutną regułą – dotyczy to tylko skomplikowanych obrazów i informacji. W przypadku prostych przekazów – masz pełną dowolność.

Co daje przemyślana architektura informacji?

  • łatwa nawigacja w matierałach drukowanych
  • efektywne podkreślenie najważniejszych rzeczy
  • klarowna segmentacja oferty
  • szybsze wyszukiwanie informacji
  • zaciekawienie czytelnika

Powiązane posty