Skuteczne i profesjonalne prezentacje firmowe – poznaj najważniejsze zasady

Projektowanie prezentacji firmowych

Prezentacje mogą zdziałać cuda? Może to za dużo powiedziane, ale jesteśmy przekonani, że są niezwykle skutecznym wsparciem w kontaktach biznesowych i codziennym funkcjonowaniu każdej z firm. Tworzy się je na spotkania, konferencje i szkolenia. Za ich pomocą przedstawia się nowe koncepcje, produkty i usługi. Bardzo często w takiej formie konstruuje się również raporty, oferty czy podsumowania dotyczące realizacji określonego projektu. Właściwe zaprojektowane, przyciągają uwagę odbiorców i znacząco zwiększają szansę na zapamiętanie Twojej marki oraz tego, co ma do przekazania. A to – bardzo często – bezpośrednio przekłada się na decyzję potencjalnych klientów o współpracy z Twoją firmą. Prezentacje są uniwersalnym narzędziem sprzedażowym i marketingowym, którego możliwości zastosowania – w przeróżnych sytuacjach – są w zasadzie nieograniczone. Warto zatem poznać kilka zasad, które pozwolą Ci w pełni wykorzystać ich potencjał i sprawią, że będą pomocą w osiąganiu Twoich celów biznesowych.

Dobra prezentacja – czyli jaka?

Wszystkie powyższe okoliczności wymagają atrakcyjnej oprawy wizualnej, która przyciągnie uwagę odbiorców, zainteresuje ich i przekaże kluczowe informacje. Niestety, nawet najlepiej opracowana treść, podana w nieodpowiedni sposób, nie wywoła oczekiwanego efektu. Nieestetycznym i nudnym slajdom mówimy zdecydowane nie! Aby prezentacja była ciekawa i profesjonalna musisz postawić na przemyślany pomysł i zaplanowane działanie.

Architektura informacji – jakie treści dodać i jak je rozmieścić?

Zanim przejdziesz do projektowania, zastanów się jak rozmieścić informacje w prezentacji i logicznie je pogrupuj. Nadaj im priorytety ważności. Wyeliminuj niepotrzebne treści i skup się tylko na tych kluczowych z punktu widzenia docelowego odbiorcy. Nie przytłaczaj widza nadmiarem wiadomości i “przeładowanymi” slajdami – w taki sposób tylko go zniechęcisz do przeglądania kolejnych stron prezentacji czy słuchania tego co mówisz. 

Aranżując slajdy nie bój się “oddechu” i wolnej przestrzeni – lepiej dodać kilka dodatkowych ekranów, niż tworzyć długie listy omawianych zagadnień na jednej planszy. Zadbaj przy tym o hierarchię wizualną. Wyróżnij najważniejsze elementy tak, by łatwo można było skupić na nich uwagę.

Zawiera minimum tekstu, który jest jedynie tłem do wystąpienia, a słowa-klucze są wyraźnie podkreślone.

Spójność wizualna kluczem do sukcesu?

Kiedy już wiesz, jakie informacje chcesz przekazać odbiorcy, należy nadać im ładną formę. Nie przesadzaj jednak ze środkami wyrazu. Twoja prezentacja musi posiadać motyw przewodni i być spójna graficznie. Dlatego unikaj mieszania fontów i kolorów, dodawania mnóstwa różnych ikonek, czy wykonywania wszystkich ekranów w innym stylu. Prezentacja przez to na pewno nie będzie ciekawsza, a wręcz przeciwnie. Zaskakiwanie widza kolejnymi pomysłami może go po prostu zmęczyć. 

Nie popadaj jednak w skrajności. Identyczne slajdy również nie są dobrym rozwiązaniem. Postaraj się, aby się od siebie różniły, ale miały jakiś wspólny, wizualny mianownik np. charakterystyczny wzór, który będziesz konsekwentnie stosować na wszystkich stronach prezentacji. 

Na spójność wizualną wpływ mają także m.in. stałe marginesy, odstępy między sekcjami i stosowanymi elementami graficznymi, a także ich proporcje.

Zauważ, że na każdym ze slajdów pojawia się skośna, niebieska linia, ciemne tło, takie same fonty i schematy kolorystyczne.

Jak skupić uwagę odbiorcy, czyli struktura i rytm

Aby skupić uwagę odbiorcy, zadbaj o urozmaiconą strukturę prezentacji. Nadaj jej także rytm, który pozwoli lepiej zrozumieć przekazywane informacje. 

Zaprojektuj slajdy tytułowe oraz slajdy przedstawiające określone typy danych. Pamiętaj o ekranach separujących kolejne bloki tematyczne. Dodaj plansze na powitanie i zakończenie, dzięki którym stworzysz klamrę kompozycyjną. 

Twoja prezentacja nie może być zbiorem chaotycznie zestawionych ze sobą slajdów. Powinna być przemyślaną narracją, mającą wyraźne etapy, przez które poprowadzisz widza.

Jest podzielona na sekcje oraz posiada wyraźnie zarysowaną strukturę.

Kolorystyka – jak ją dobrać i stosować?

Wybierz odpowiednie kolory. Jeśli jest to prezentacja firmowa – bazuj na palecie kolorystycznej brandu. Pamiętaj jednak, żeby na slajdach nie używać więcej niż trzech barw. Dobraną kolorystykę stosuj konsekwentnie w całej prezentacji. Zachowując przy tym proporcje wykorzystania poszczególnych odcieni np. 60/30/10, co oznacza, że 60% to kolor przewodni, 30% kolor uzupełniający, a 10% to barwne akcenty. Oczywiście jeśli sytuacja tego wymaga, możesz zastosować więcej kolorów – jednak należy podejść do tego z dużym wyczuciem.

Zanim ostatecznie określisz paletę kolorystyczną i zaczniesz jej używać, upewnij się, że barwy ze sobą współgrają. Jeżeli nie wiesz jak je dobierać i ze sobą zestawiać, z pomocą przychodzą darmowe narzędzia online:

Korzystając z tych stron możesz mieć pewność, że nie zaliczysz kolorystycznej “wpadki”.

Bazuje na bieli i kolorze kobaltowym, z akcentami czerni i szarego.

Czy typografia ma znaczenie?

Typografia to kolejna ważna kwestia. Podobnie jak w przypadku kolorów – jeśli projektujesz prezentację firmową, zachowaj spójność z identyfikacją wizualną marki. Spokojnie możesz wybrać tylko jeden font, ale zastosować jego różne odmiany, np. Bold w nagłówkach, a Light w tekstach głównych – to w zupełności wystarczy. 

Jeżeli masz dowolność w doborze krojów pisma, dopasuj je do tematu prezentacji, ale pamiętaj, że każdy z nich ma swoją “duszę” i styl. W prezentacji typowo technicznej, niekoniecznie dobrze wyglądać będzie np. ozdobna, romantyczna czcionka. Wybieraj mądrze – zwłaszcza, że masz do dyspozycji obszerne bazy z przeróżnymi krojami. 

Na koniec jeszcze jedna istotna sprawa – stopień pisma – inaczej jego wielkość. Zadbaj o to, żeby konsekwentnie używać określonego stopnia we wszystkich nagłówkach, tekstach głównych, uzupełniających czy podpisach pod grafikami – aby uniknąć chaosu i podkreślić właściwą hierarchę treści.  

Jest wykonana w minimalistycznym i kobiecym stylu, co podkreśla delikatny font nagłówków, jako uzupełnienie wybrano prosty i czytelny font bezszeryfowy w dwóch odmianach. Zwróć uwagę, że wszystkie tytuły, podtytuły i teksty główne mają tą samą wielkość.

Sposób na zredukowanie tekstu? Grafiki i liczby!

Aby prezentacja przykuwała uwagę oraz efektywnie przekazywała informacje, nie może ograniczać się jedynie do tekstów. Musi zawierać również obrazy – infografiki, fotografie, ikony czy ilustracje, które wzmacniają przekaz, a nawet z sukcesem mogą zastąpić treści pisane. Nasze mózgi szybciej kodują i zapamiętują obrazy. Dodatkowo, za ich pośrednictwem, można wywołać określone emocje czy reakcje.  

Nie bój się danych liczbowych. Do ich przedstawienia używaj wykresów. Nie poprzestawaj jednak na zwykłych słupkach. Poszukuj ciekawych form. Może Ci w tym pomóc m.in serwis The Data Visualisation Catalogue, który podpowiada jakiego rodzaju wizualizacji użyć przy określonym typie danych. 

Na odbiorców dobrze działają również same liczby, które podkreślają np. lata doświadczenia firmy, ilość zrealizowanych zamówień czy skalę działalności. Musisz je jednak odpowiednio ostylować i zadbać by same w sobie stały się grafiką.

Ddane liczbowe przedstawione są w formie różnorodnych, nieoczywistych wykresów, użyto również rozmaitych ikon i elementów graficznych, które podkreślają wybrane treści.

Jak wzbogacić prezentację – czyli animacje i multimedia

Swoją prezentację możesz wzbogacić m.in. o animacje (np. widowiskowe przejścia ekranów), multimedia (np. filmy), czy efekty dźwiękowe. Są to jednak elementy, z którymi łatwo jest przesadzić. Dlatego zadbaj o to, by użycie każdego z nich było uzasadnione. Nie dodawaj ich na każdym slajdzie, ale używaj na zasadzie akcentowania – najważniejszych treści czy momentów Twojego wystąpienia.

Dlaczego unikalność jest ważna?

Postaraj się, aby Twoja prezentacja była jedyna w swoim rodzaju. Odbiorcy szybciej zainteresują się opracowaniem, które się wyróżnia, niż takim, które powiela utarte schematy i  banalne metafory, np. nowy pomysł zwizualizowany żarówką. Pomyśl jak zaskoczyć widza. Każdorazowo dopasowuj prezentację do omawianej tematyki i nadawaj jej indywidualny charakter, nawet jeśli musisz skorzystać z gotowego szablonu. 

Jak poprawić czytelność prezentacji?

Dobór estetycznej palety kolorystycznej to jedna kwestia, kolejna – to jej kontrast. Na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z sytuacją, gdy prezentacja była wyświetlana na niskiej jakości rzutniku czy w pomieszczeniu z nieodpowiednim oświetleniem. Dlatego, by poprawić czytelność slajdów, wybrane barwy powinny ze sobą odpowiednio kontrastować. Jeśli nie masz pewności czy kolory wystarczająco się od siebie odróżniają, możesz to sprawdź za pomocą serwisu ContrastChecker, który oceni relacje pomiędzy nimi w ramach różnych standardów. 

Wpływ na czytelność prezentacji ma również wielkość tekstów i zastosowana interlinia. Jest to szczególnie istotne w momencie, gdy odbiorcy są zmuszeni oglądać slajdy ze znacznej odległości, np. w czasie dużych konferencji. Upewnij się, że treści będą widoczne z każdego miejsca na sali.

Gdzie szukać elementów do prezentacji?

Aby ułatwić Ci tworzenie inspirujących prezentacji, poniżej zamieszczamy zestawienie przydatnych serwisów internetowych:

  1. Bazy darmowych fontów:
  1. Darmowe banki zdjęć
  1. Darmowe banki ikon
  1. Darmowe banki ilustracji

Projektowanie prezentacji firmowych – podsumowanie

Jak zaprojektować ciekawą prezentację, która zaintryguje odbiorców? Liczy się przede wszystkim architektura informacji, spójność, estetyka oraz forma, czyli struktura slajdów, odpowiednia kolorystyka, typografia oraz nieszablonowe przedstawienie danych – za pomocą obrazów – z akcentami animacji i multimediów. Ważna jest przy tym unikalność prezentacji i dopasowanie jej stylu do omawianej tematyki. Jeśli będziesz pamiętać o powyższych elementach – sukces gwarantowany!

Projekty

Rzuć okiem na projekty jakie zrealizowaliśmy dla naszych klientów!

Kontakt

Skontaktuj się i uzyskaj bezpłatną wycenę!
;