Czym jest logo?
Podstawowy element wizerunku każdej marki. Jej wyróżnik i punkt wyjścia do całej identyfikacji wizualnej. Element nadający charakter i podkreślający osobowość brandu. Logo. Niezależnie czy jest to duża firma, czy dopiero “raczkująca” działalność – każda powinna posiadać znak, umożliwiający jej rozpoznanie. Skoro jest taki ważny, jak go właściwie zaprojektować?
Zazwyczaj jest to prosty symbol, czasami uzupełniony krótkim tekstem – przez co może wydawać się łatwy do stworzenia. Logo to jednak znacznie więcej niż kształt i kilka słów. Łączy wartości marki, różne komunikaty i skojarzenia. Jest ich wypadkową i wspólnym mianownikiem. Dlatego skonstruowanie dobrego znaku firmowego wymaga umiejętności (technicznych i artystycznych) oraz szerokiej wiedzy – nie tylko z zakresu projektowania, ale również z dziedziny marketingu, psychologii, a czasami też prawa. Ograniczona i zwięzła forma, która musi wiele przekazać jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych projektantów. Aby wyjść z tego procesu obronną ręką i stworzyć logo ładne oraz skuteczne biznesowo, warto kierować się sprawdzonymi zasadami, które zamieszczamy poniżej.
Do tworzenia logo podejdź pragmatycznie
Pamiętaj, że to przede wszystkim narzędzie, które ma wspierać funkcjonowanie marki i pracować na jej korzyść. Do tematu podejdź jak najbardziej rzeczowo i nie angażuj w to emocji. Może być to chwilami trudne, ale na pewno usprawni proces. Na samym początku konkretnie określ zadania, które ma spełniać nowy znak:
– jakie cele wizerunkowe ma realizować,
– jakie skojarzenia wywoływać,
– co odbiorca ma od razu zauważyć i zapamiętać.
Dopiero następnym krokiem będzie dobór odpowiedniej typografii, kształtu i koloru, które pozwolą to wszystko osiągnąć.
Dopasuj znak do prowadzonej działalności i grupy docelowej
Logo to nie tylko estetyka, to skrót myślowy. Musi przekazywać styl marki i być dopasowane do formy i sposobu jej komunikacji. Znak dla firmy z branży nowych technologii będzie się różnić się od logo brandu kosmetycznego. Pomyśl jaką osobowość ma Twoja firma i jakie zabiegi graficzne pomogą ją wyrazić.
Pamiętaj, że znak ma przyciągać uwagę grupy docelowej, do której kierujesz swoje produkty i usługi i to właśnie tym odbiorcom powinien się podobać. Projektując logo weź pod uwagę
– cechy demograficzne odbiorców – ich wiek, płeć, pochodzenie, dochody,
– etap życia, na którym się znajdują,
– priorytety życiowe i wartości, którymi się kierują,
– upodobania i zwyczaje.
Szczegółowa analiza powyższych elementów pozwoli Ci odpowiedzieć na potrzeby Twoich potencjalnych oraz obecnych klientów i ich zaangażować.