fbpx
Scroll to top
© 2019 FLUOSTUDIO. LET'S START CONNECTING THE DOTS!

Jak stworzyć skuteczną infografikę?

Każdego dnia w sieci pojawiają się tysiące nowych infografik. Używa się ich jako narzędzia marketingu w różnych branżach, jednak nie wszystkie z nich osiągają sukces, a wręcz przeciwnie – często zostają kompletnie niezauważone. Dlaczego tak się dzieje?

Najczęściej spotykanym problemem jest zbyt duża ilość tekstu. Infografika przede wszystkim ma być połączeniem różnorodnych danych z obrazem, by ułatwić odbiorcom zrozumienie prezentowanego zjawiska. Często zdarza się, że infografika jest przeładowana tekstem i tworzy coś w rodzaju dobrze zaprojektowanego artykułu z dużą ilością obrazków. W wyniku czego jest trudna do zrozumienia, nieatrakcyjna i odbiorca zwyczajnie czuje się zmęczony przedzieraniem się przez gąszcz informacji. Zatem jak stworzyć skuteczną infografikę i sprawić by wyróżniła się z tłumu?

10 praktycznych porad, dzięki którym zostaniesz zauważony!

  1. Postaw na odbiorcę – twoja infografika odniesie sukces tylko jeśli będziesz ją projektował z myślą o konkretnym odbiorcy i będzie to Twoim absolutnym priorytetem. Zastanów się do kogo kierujesz infografikę i dobrze określ swoją grupę docelową. Pomoże ci to później w stworzeniu stylu i sposobu prezentacji danych.
  2. Ustanów cele – pomyśl o tym, co chcesz osiągnąć dzięki twojej infografice. Stawiasz na zwiększenie sprzedaży lub ruchu na twojej stronie? Chcesz skupić się na świadomości twojej marki lub produktu? A może twoim priorytetem jest promocja w mediach społecznościowych i powiększenie grona twoich odbiorców? Nie wybieraj zbyt wielu celów, zawęź je do tych najważniejszych i realnie określ czy mogą być spełnione.
  3. Zdefiniuj pomysł – po wybraniu swoich celów i grupy docelowej, znalezienie pomysłu na infografikę staje się dużo łatwiejsze. Pamiętaj o tym, że pomysł musi wpisywać się w zainteresowania Twojej grupy odbiorców. W poszukiwaniu inspiracji możesz sprawdzić jakie są aktualne trendy w social media lub o czym pisze ostatnio prasa. Przeprowadź burzę mózgów i nie przekreślaj od razu nawet najbardziej szalonych pomysłów. Wyłącz na chwilę logikę i pobaw się tematem. Pomoże ci to w stworzeniu unikatowego pomysłu.
  4. Stwórz plan – naszkicuj wstępny projekt i nanieś na niego najważniejsze punkty. Pomoże ci to w ustaleniu ile informacji potrzebujesz, żeby stworzyć spójną historię.
  5. Zdobądź informację – masz już swoich odbiorców, cele i pomysł. Teraz czas na to, by poprzeć to danymi. Staraj się wyszukać nieoczywiste, interesujące informacje. Dobrze, gdy część faktów i danych, które wykorzystasz w swojej pracy będzie dość zaskakującymi. Wybierz źródła ostrożnie – solidne sprawią, że twoja infografika będzie wyglądać bardziej wiarygodnie i profesjonalnie, słabe źródła zaś spowodują że cała infografika może zostać poddana wątpliwości. Zawsze staraj się dotrzeć do najświeższych informacji i nigdy nie manipuluj danymi.
  6. Postaw na key visual. Pomyśl, jakie ilustracje najlepiej zwizualizują historię, którą opowiadasz. Pamiętaj o tym, że infografika to głównie obraz. Dlatego zminimalizuj tekst i zastąp go liczbami, wykresami i ilustracjami. Zachowaj prostotę, spójność i umiar.
  7. Przygotuj nagłówek – to będzie pierwsza rzecz na którą spojrzy twój odbiorca. Nagłówek powinien być krótki, interesujący i do rzeczy. Nie powinien opowiadać całej historii, ma być tylko zachętą by zerknąć dalej. Możesz użyć gry słów lub chwytliwego powiedzenia, ale pamiętaj, że musi przyciągać uwagę i być możliwie jak najprostszy.
  8. Nie zapomnij o estetyce – Pomyśl o kolorach i fontach w Twojej infografice. Musi się wyróżniać, ale też być czytelna i prosta. Wybierz paletę kolorów, która dopełni wybrany temat. Ogranicz liczbę fontów, których używasz – zbyt wiele może wprowadzić chaos. Sprawdź czy wszystko jest spójne i na swoim miejscu.
  9. Pamiętaj, że rozmiar ma znaczenie – Dostosuj wymiary, zwłaszcza jeśli zamierzasz opublikować infografikę w mediach społecznościowych. Nie twórz zbyt długiej, bo osiągniesz odwrotne od zamierzonych rezultaty. Nikt nie chce przeglądać infografiki w nieskończoność, za długa znudzi twojego odbiorcę.
  10. Promuj! Dobrze zaplanuj, kiedy twoja infografika ma ujrzeć światło dziennie. Pomyśl o swojej strategii w mediach społecznościowych. Dodanie infografiki na tylko jeden portal nie jest najlepszym pomysłem, bo może łatwo zgubić się w tłumie. Sprawdź swoje słowa kluczowe – dobrze dobrane pomogą w pozycjonowaniu. W zależności od wybranego tematu, wybierz ludzi z którymi podzielisz się efektem swojej pracy. Możesz wysłać infografikę do blogerów czy ludzi popularnych w kręgu social media. Jeżeli infografika im się spodoba – udostępnią.  Jeśli posiadasz newsletter, dodaj do niego swoją infografikę. Istnieje bardzo wiele sposobów promowania i udostępniania, dobrze je przemyśl i wykorzystaj, bo bez wysiłku Twoja infografika nigdy nie odniesie sukcesu.

 

Podsumowując,

Zawsze pamiętaj o obranej grupie docelowej, bo to dla nich właśnie tworzysz infografikę i to im ma się spodobać. Stworzenie dobrej infografiki to niełatwe zadanie do wykonania, ale jeśli będziesz zwracać uwagę na szczegóły i przestrzegać zasad, bez trudu osiągniesz cel. Pierwszą i prawdopodobnie najprostszą drogą do stworzenia perfekcyjnej infografiki jest zatrudnienie profesjonalnego studia graficznego. Jeśli wybierzesz dobrą i sprawdzoną agencję będziesz mieć gwarancję, że stworzą dla ciebie unikatową i niepowtarzalną infografikę, która będzie dostosowana do twoich pomysłów, marki czy produktu.  Jeżeli jednak nie stać cię na profesjonalistę, możesz wykonać infografikę samodzielnie. Kieruj się powyższymi zasadami i będziesz w stanie stworzyć skuteczną infografikę i na pewno osiągniesz pozytywne rezultaty.

Powiązane posty