Co nowego?
Jak co roku, z dużym zainteresowaniem przyglądamy się obowiązującym trendom w projektowaniu stron internetowych. Czym tym razem web design zaskoczy klientów? Jakie rozwiązania będą przez nich najchętniej wybierane? Czy będą miały wpływ na poprawę funkcjonalności i użyteczności stron czy będą tylko dodatkiem wizualnym? Jeśli jesteście ciekawi, koniecznie przeczytajcie poniższy artykuł.
Minimalizm i czysty design
Prostota sprawdza się zawsze, a ceniona jest zwłaszcza w dobie częstego korzystania przez użytkowników z urządzeń mobilnych. Choć ten trend jest już z nami od kilku sezonów – wszystko wskazuje na to, że w 2022 roku będzie jednym z ulubionych wśród projektantów. Dlaczego? Mniej znaczy więcej. Operowanie przestrzenią, oszczędność formy i kolorów, wyraźny tekst. To sprawia, że kluczowy przekaz od razu rzuca się w oczy – nawet na niewielkim wyświetlaczu telefonu czy tabletu. Dodatkowo, minimalizm ułatwia skalowanie oraz intuicyjną nawigację. I co najważniejsze – kreuje profesjonalny, nienachalny wizerunek marki w świecie marketingowego przepychu.
Powrót symetrii i widoczne ramki
W projektach w roku 2022 widoczne są również harmonijne kompozycje i odejście od zorganizowanego chaosu, który królował w roku ubiegłym – zbalansowane podziały, zrównoważone rozmieszczenie tekstów i obrazów, delikatne linie oddzielające sekcje. Jest to sposób na wprowadzenie porządku oraz skoncentrowanie uwagi odbiorcy na istocie treści i najważniejszych punktach na stronie.
Kojąca kolorystyka z nieoczywistym akcentem
W obecnych czasach, pełnych niepokoju i obaw, m.in. ze względu na pandemię COVID-19, użytkownicy poszukują poczucia bezpieczeństwa. Dlatego w roku 2022 projektanci używają kolorów świadomie, aby wywołać w użytkownikach określone uczucia i nastroje. Widoczne jest częste stosowanie neutralnych, otulających barw ziem, wprowadzających spokój i kojących emocje. Tworzone strony mają być swoistą odskocznią od stresu życia codziennego. Mając jednak na na uwadze fakt, że nadal muszą to być projekty na miarę XXI wieku – projektanci przełamują kolorystykę inspirowaną naturą nieoczywistymi – np. neonowymi – akcentami.
Inspiracja przeszłością
Projektanci będą chętnie poszukiwać inspiracji w przeszłości i czerpać z designu lat 90-tych, który dobrze znamy i lubimy, który kojarzy nam się z czasami młodości i beztroski. Efektem tego będą strony lekkie w odbiorze, wzbudzające pozytywne emocje i poruszające wspomnienia.
W web designie widać będzie również wyraźne nawiązanie do brutalizmu lat 50 – 70-tych. Trend ten zyskuje na popularności już od jego ponownego pojawienia się w 2014 roku. Surowość, gładkie tła, asymetryczne układy, domyślne czcionki komputerowe i nieobrobione zdjęcia – wszystko to charakteryzuje cyfrowy neo – brutalizm, który wielokrotnie będzie znajdować zastosowanie w tegorocznych projektach.
Typografia zamiast obrazu
Internauci każdego dnia są bombardowani niezliczoną ilością obrazów. Jak więc zwrócić uwagę odbiorcy na najważniejsze treści na stronie skoro obraz już nie działa? Zastosować atrakcyjną typografię zamiast grafiki. Zdecydowanie na czasie są pogrubione fonty, jednak nie w całej witrynie, a np. w sekcji Hero czy nagłówkach. W roku 2022 zauważalny również będzie powrót do lekkich fontów szeryfowych i stylu vintage, które w połączeniu z łagodną kolorystyką i np. subtelnym motywem graficznym w tle, stają się obrazem samym w sobie.
Obiekty 3D
Istotną częścią wielu stron internetowych w roku 2022 będą również ruchome elementy 3D. Jako uzupełnienie minimalistycznego designu, będą nadawać mu wyjątkowego charakteru. Obiekty 3D pojawiały się już często w roku 2021, jednak teraz będą wykorzystywane z większą precyzją, jako akcenty, kreując intrygujący i zaskakujący efekt. Ale rozwiązanie to niesie ze sobą też pewne pułapki – może nadmiernie obciążać stronę, dlatego należy zwrócić uwagę na optymalizację użytych elementów, aby witryna bez problemu się otwierała i pobierała.
Rysunek odręczny
Na stronach internetowych coraz częściej stosowane będą ilustracje przypominające rysunek odręczny. Taki zabieg wizualnie odświeża oraz pozwala stworzyć wrażenie bliskości i przystępności – szczególnie jeśli serwis prezentuje treści, które mogą wydawać się odbiorcy skomplikowane.
Interaktywność i animacje – w skali mikro
Użytkownicy lubią, gdy na stronie coś się dzieje, gdy poszczególne elementy reagują na wykonywane przez nich akcje (np. najechanie kursorem na ikonę, nazwę, grafikę) i wysyłają, choćby niewielką, informację zwrotną. Dlatego interaktywność i mikroanimacje z całą pewnością będą często stosowanym zabiegiem w roku 2022. Oprócz urozmaicenia witryny, są niezwykle pomocne w poprawieniu wrażeń użytkownika i prowadzeniu go po serwisie – dokładnie do punktu, do którego powinien dotrzeć (np. złożenia i opłacenia zamówienia).
Podsumowanie
Jakie będą strony zaprojektowane w roku 2022? Na pewno minimalistyczne, ale zarazem dynamiczne i łatwe w odbiorze. Zabiegi stosowane przez projektantów mają służyć poprawie użyteczności oraz prostemu i skutecznemu przekazywaniu informacji. Znaczna część trendów jest ściśle powiązana z aktualnymi wydarzeniami na świecie i co za tym idzie – emocjami odbiorców. Web design ma być odskocznią od codziennego stresu i wprowadzać spokój, ale jednocześnie zapewniać oryginalne i wciągające doświadczenia online.