Scroll to top
© 2019 FLUOSTUDIO. LET'S START CONNECTING THE DOTS!

Logotypy Google, Airbnb, Spotify i Pinterest – dlaczego wyglądają teraz tak podobnie?

Czy zauważyliście, że ostatnimi czasy logotypy bardzo dobrze znanych wszystkim marek znacząco się do siebie upodobniły? Jedne wcześniej, drugie trochę później, jednak w ogólnym rozrachunku wyglądają bardzo podobnie. Możliwe, że tak jak my zwróciliście na to uwagę dopiero po kilku miesiącach lub jeszcze nie zdaliście sobie z tego sprawy, dlatego dajemy Wam moment na zapoznanie się z nimi.

Pewnie powiedziałeś sobie „No faktycznie są podobne, ale dlaczego tak się stało?” Mamy na to kilka teorii.

Teoria 1 – czytelność

Zwróćmy uwagę na ilość obrazów jakimi jesteśmy codziennie bombardowani z każdej strony – czy to na ulicy czy w Internecie. Wizualny chaos jest powszechny i wydaje się, że prędko się go nie pozbędziemy – w końcu każda marka, chce do nas dotrzeć ze swoim produktem czy usługą i jeśli jest coś, co jej w tym pomoże to z pewnością to wykorzysta.
Tymczasem, jesteśmy w stanie przyswoić jedynie kilka procent tego, co widzimy. Rzeczy, proste, przejrzyste i łatwe w odbiorze są czymś czego potrzebujemy. Dlatego marki starają się, by maksymalnie uprościć i uspójnić swój wizerunek, jednocześnie dając nam do zrozumienia – nasza marka i nasze usługi są proste, jasne i czytelne, możesz na nas polegać.

Teoria 2 – dojrzałość

Marka o ugruntowanej pozycji na rynku nie musi już krzyczeć i tak mocno zwracać na siebie uwagi za pomocą oryginalnego logo. Może sobie pozwolić na uproszczenie wizerunku, ponieważ swoją osobowość wyraża bardziej poprzez jakość usług jakie oferuje, komunikaty jakie wysyła i styl, w jakim obcuje z klientem. Cele startupu, który dopiero wchodzi na rynek, a cele marki, która jest szeroko znana różnią się od siebie właśnie tym, że ta druga stawia teraz na zaufanie i niezawodność.

Teoria 3.
Marka to nie logo – marka to system identyfikacji który buduje spójny komunikat.

Na wizerunek marki składa się bardzo wiele czynników i elementów – samo dobre logo owszem jest znakiem charakterystycznym, jednak ono samo nie stworzyło efektywnej marki. By odnieść sukces potrzebny był system identyfikacji, który zbudował spójny komunikat. Weźmy jako przykład Google – skąd wiadomo, że dana aplikacja czy produkt należy do Google? Oczywiście po fontach, kolorach, charakterystycznym stylu grafik. To wszystko i jeszcze więcej składa się na system identyfikacji, dzięki czemu marka jest rozpoznawalna nawet jeśli nie widać jej logo.
Link do identyfikacji

Teoria 4 – użytkowość

Liczba użytkowników korzystających z Internetu w smartfonie wzrasta z każdym rokiem. Według raportu Hootsuite to obecnie aż ponad 5 miliardów, czyli około 2/3 całej populacji. Jak wpływa to na marki? Otóż bardzo bezpośrednio. Mniej skomplikowane loga i grafiki są lepiej wyświetlane na ekranach smartfonów, a co za tym idzie są szybciej przyswajane i zwyczajnie przyjemniejsze w odbiorze. Duże marki wychodzą tym trendom na przeciw i zmieniają się, tak jak zmienia się otaczający nas świat technologii.

To z pewnością nie wszystkie teorie i pobudki jakie stały za zmianą wybranych logotypów. Zdecydowanie większe uproszczenie i czytelność to naczelne zasady przy tworzeniu logotypów, które można zauważyć jako obecny, mocny trend w projektowaniu. Czy będzie więcej takich małych „metamorfoz”? My uważamy, że tak, a Wy? Koniecznie dajcie nam znać jakie są Wasze odczucia!

Related posts