fbpx
Scroll to top
© 2019 FLUOSTUDIO. LET'S START CONNECTING THE DOTS!

Wyróżnij się albo zgiń – słów kilka o projektowaniu logotypu

Logo – prosty symbol i napis – brzmi banalnie.  Jednak ta ograniczona forma sprawia, że praca nad logotypem jest bardzo wymagająca i pełna pułapek. Czy wiemy jakie być powinno i o co powinniśmy zadbać zlecając jego wykonanie? Jak zadbać, by logo było nie tylko ładne ale również również sprawdzało się jako skuteczne narzędzie naszego biznesu?

Od czego zacząć?

Po pierwsze – ogranicz stosunek emocjonalny przy tworzeniu logotypu! Pamiętaj, że logotyp to narzędzie Twojej marki.  Może się okazać to trudne gdy tworzymy logotyp swojej firmy, ale sprecyzowanie potrzeb i rzeczowe podejście do stworzenia logotypu jest kluczowe.
Po drugie – logo nie tworzymy dla samych siebie. Logo musi się podobać odbiorcom marki a nie właścicielom.
Po trzecie – logo to narzędzie – musi pracować! Ma masę obowiązków i musi je spełnić. Logotyp jest realizatorem celi wizerunkowych firmy, dlatego przed pracami graficznymi wybierz wyzwania jakie stawiasz przed nowym znakiem.
Po czwarte – ładne/nie ładne. Nie sprowadzaj decyzji o swoim logotypie do ustaleń na podstawie tylko estetyki „podoba mi się/nie podoba mi się”. Jeśli tylko estetyka będzie wytyczną nigdy nie zadowolisz wszystkich; do rozmów o logotypie podejdź z określonymi kryteriami i rozmawiaj merytorycznie.

Etapy koncepcyjne.

Zanim zaczniesz prace graficzne, zadbaj o:
– strategię firmy,
– zdefiniowanie grupy odbiorców do której kierujesz usługę/produkt,
– persony,
– analizę sytuacji na rynku,
– wartości z jakimi jednoznacznie ma się kojarzyć nasza firma,
– misję – dlaczego firma powstała i co zamierza zmienić na swoim rynku,

Nie zagłębiając się w strategię firmy, grupy odbiorców, persony, wartości, rynek i jej misję Twoje nowe logo może się stać po prostu kolejnym, mało ciekawym znaczkiem.

Prace poprzedzające prace graficzne.

Poznajcie rynek. Razem z agencją opracuj listę swoich konkurentów z branży. Na podstawie listy konkurentów agencja stworzy listę rzeczy zabronionych. Agencja brandingowa w pierwszym etapie obserwuje jaki kod graficzny występuje w branży. Tworzy listę rzeczy charakterystycznych i zabronionych. Lista rzeczy zabronionych jest szalenie ważna, spisuje wszystkie elementy graficzne konkrecji które przesycają rynek np. logotyp w kole, kolor różowy etc. To bardzo ważny etap w projektowaniu, niestety bardzo często pomijany. Zadbaj o niego.

Prace projektowe.

W erze dbałości o detale, umiłowania rzeczy pięknych i oryginalnych musisz zadbać o to, by pierwsze wrażenie jakie wywołuje Twoja marka było maksymalnie pozytywne i by mogła zapaść w pamięć dzięki swojej unikalności. To właśnie detale decydują czy klient zdecyduje się skorzystać z Twoich usług czy jednak może wybierze konkurencję. Mając do wyboru ogrom podobnych do siebie ofert to właśnie wygląd i pierwsze wrażenie może mieć wpływ na ostateczną decyzję klienta, a ten kreujesz również z pomocą dobrego logo.

Po zaprezentowaniu konceptów przez agencję w celu selekcji pomysłów zadaj sobie kilka pytań:

  • Czy logo jest proste? Pamiętaj że logo jest skrótem myślowym, musi być proste.
  • Czy jest uniwersalne? Upewnij się, że można je wydrukować, wyhaftować, wyciąć, jednym słowem użyć wszędzie?
  • Czy jest ponadczasowe? Nie sugeruj się chwilowymi modami, gradienty, kółka, skup się na stylu i charakterze marki.
  • Czy nie jest zbyt banalne? Pierwsze skojarzenia nie zawsze są tymi trafionymi czasem lepiej poszukać dłużej.
  • Czy symbol jest potrzebny? W wielu przypadkach wystarczy sama typografia nie szukaj symbolu na siłę.
  • Czy sprawdzi się we wszystkich rozmiarach? Logo powinno wyglądać zarówno dobrze na wielkim banerze jak i w stopce mailowej.
  • Czy odróżnia Cię od konkurencji?

Logo to pierwszy krok, ale ma ogromny wpływ na dalszą identyfikację firmy. Ważne by projektant z którym pracujesz już na etapie projektowania logotypu myślał o dalszym zastosowaniu logotypu w identyfikacji.

Co może dać Ci przemyślane i dopasowane do Twojej marki logo?

  1. Większą rozpoznawalność i pozytywne emocje.
    Już samo logo może wzbudzać określone skojarzenia, emocje. Jest najmniejszym elementem z jakim kojarzy się dana marka i pierwszym symbolem, o którym myślimy słysząc nazwę marki.
  2. Wzbudzenie zainteresowania i zaufania klientów
    Pozytywne pierwsze wrażenie ma określone skutki – klienci chcą obcować z tą marką i będą ją wybierać w przyszłości. Profesjonalny wizerunek to również ukłon w stronę samych klientów – świadczy o szacunku i dbałości o każdy aspekt Twojego biznesu.
  3.  Przewagę nad konkurencją
    „Wyróżnij się albo zgiń” – hasło, które doskonale wpisuje się w ideę dobrego logo. To niezwykle ważne, by Twoja marka prezentowała się możliwie jak najlepiej na tle konkurencji.
    Oprócz aspektów wizualnych dobre logo to także przemyślana strategia jego użycia. Zbyt duża liczba kolorów, skomplikowane przejścia tonalne, duża ilość małych elementów – to również elementy, na które trzeba zwrócić uwagę, by w zależności od wykorzystania – czy to znakowania gadżetów czy ubrań pracowniczych, móc ograniczać koszty i by logo wciąż atrakcyjnie wyglądało. Samo logo natomiast nie będzie miało tak mocnego wydźwięku, jeśli na jego podstawie i z poszanowaniem zasad nie zostanie stworzona całościowa identyfikacja wizualna, czyli graficzny styl komunikacji danej firmy. To dzięki połączeniu loga i charakterystycznych elementów identyfikacji Twoja firma na stałe zapadnie w pamięci klienta i jej elementy wywołają natychmiastowe rozpoznanie.

Samo logo nie będzie miało tak mocnego wydźwięku, jeśli na jego podstawie i z poszanowaniem zasad nie zostanie stworzona całościowa identyfikacja wizualna, czyli graficzny styl komunikacji danej firmy. To dzięki połączeniu loga i charakterystycznych elementów identyfikacji Twoja firma na stałe zapadnie w pamięci klienta i jej elementy wywołają natychmiastowe rozpoznanie.

Powiązane posty