W tym artykule
Proces brandingu bądź rebrandingu wymaga czasu i pieniędzy, jak również decyzyjności i podjęcia ryzyka. Ryzyko to znacznie się zmniejsza, kiedy dobrze wiesz, dlaczego wybrałeś agencję brandingową, z którą współpracujesz, ufasz jej kompetencjom i masz pewność, że możesz na niej polegać. Skąd jednak wiedzieć, czy wybór jest trafny? Jak ocenić, czy portfolio i wiedza agencji jest wystarczająca, a zaproponowany proces i zakres są odpowiednie dla Twojej marki? To wszystko przybliżymy w dalszej części.
Czym jest agencja brandingowa?
Agencja brandingowa zajmuje się tworzeniem systemu identyfikacji wizualnej marki, produktu bądź usługi. Specjalizuje się w budowaniu spójnego, zapadającego w pamięć wizerunku, opartego na dogłębnym badaniu rynku i odbiorców. Takiego, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji, jednocześnie manifestując osobowość, tożsamość i wartości, którymi marka kieruje się w swoich działaniach. Praca agencji brandingowej nad identyfikacją to połączenie pracy strategicznej i kreatywnej, co wymaga szerokich kompetencji zespołu.
Na rynku funkcjonuje wiele określeń agencji, zajmujących się wyłącznie i pośrednio brandingiem. Różnice w nazewnictwie wynikają z obszaru, w jakim specjalizuje się dana agencja. Zanim jednak dokonasz wyboru, pierwszym krokiem będzie określenie, jakich działań potrzebujesz dla Twojej marki – czy wprowadzasz ją dopiero na rynek i potrzebujesz stworzyć system identyfikacji wizualnej od zera, czy może Twoja marka ma już ugruntowaną pozycję na rynku i chcesz wzmocnić jej rozpoznawalność. Być może potrzebujesz odświeżenia wizerunku istniejącej marki bądź wprowadzasz nowy produkt do oferty i Twoją potrzebą jest nowa nazwa i opracowanie dla niej strategii.
Rodzaje agencji brandingowych
Wiedząc, jakiego zakresu prac potrzebujesz możesz dokładniej przyjrzeć się rodzajom agencji brandingowych i zadecydować, kompetencje której są dla Ciebie najważniejsze.
- Agencja brandingowa
Klasyczna forma agencji specjalizująca się w brandingu marek, produktów i usług. Łączy w sobie usługi poniżej wymienionych typów agencji, często przy większych projektach współpracuje z agencjami specjalizującymi się tylko w określonych zadaniach nierzadko wchodzących w skład brandingu, np. z agencjami namingowymi czy strategicznymi. Koordynuje prace przy ogóle brandingu i finalnie odpowiada za całość. - Agencja rebrandingowa
Specjalnością jest przeprowadzanie mniej lub bardziej zaawansowanych procesów rebrandingu, a więc zmiany, odświeżenia wypracowanego wcześniej wizerunku. Wymaga od agencji doświadczenia, wiedzy i umiejętności w zakresie analizy rynku, identyfikacji wizualnej, jak i strategii dotyczącej wprowadzenia i zaprezentowania nowego wizerunku na rynku, w taki sposób, by została pozytywnie odebrana przez klientów. Rebranding jest złożonym procesem, dlatego warto zwrócić uwagę na realizacje agencji i prześledzić losy marek, które przeszły rebranding pod jej skrzydłami. - Agencja namingowa
Skupiona jest głównie na tworzeniu nazw dla marek, produktów i usług. Skupia się na tworzeniu zapamiętywalnych, unikalnych nazw, pasujących do profilu działalności. Bada, jakie wywołuje emocje, jak sprawdzi się pośród określonej grupy docelowej i dba, by była dźwięczna i uniwersalna. Zwykle oferta agencji namingowych nie wykracza poza tworzenie nazw. - Agencja kreatywna
Kompetencje i oferta agencji kreatywnej wykraczają poza zakres brandingu, oprócz niego tego profilu firma może zająć się również działaniami reklamowymi lub zaoferować wsparcie marketingowe - Agencja strategiczna
Specjalizuje się najczęściej budowaniem strategii – marketingowych, brandingowych, biznesowych; określa wysokopoziomowe cele, grupy docelowy i określa działania które należy podjąć by osiągnąć założone cele. Często nie zajmuje się bezpośrednią implementacją swoich pomysłów, a kończy pracę na samym ich określeniu.
Zakres działań agencji brandingowej
Aby stworzony branding był skuteczny i odpowiadał na potrzeby rynku i jego uwarunkowania, agencje brandingowe zwykle dzielą pracę nad jego stworzeniem na kilka etapów, które razem składają się na spójny i działający branding. Nie wszystkie agencje brandingowe będą oferować wszystkie z wymienionych usług, a unikalną dla danej agencji kombinację, która najlepiej się sprawdza w przypadku tej konkretnej i jej klientów. Jednak ważne jest, by wiedzieć jakiego rodzaju usługi możesz otrzymać i co każda z nich może wnieść dla Twojej marki.
1. Analiza działalności marki i konkurencji
Jest punktem wyjścia przy pracy nad brandingiem. Obejmuje dogłębne zrozumienie środowiska, klientów i konkurencji marki, jak również jej tożsamości, mocnych i słabych stron.
Działania wchodzące w skład tego etapu odpowiadają na pytania:
- Jak wygląda konkurencja marki? Czym się charakteryzuje, jakie są jej mocne i słabe strony. Jak wygląda jej komunikacja z odbiorcą, w social mediach, na stronie www i innych punktach styku odbiorcy z marką.
- Jaka jest misja, wizja i cele marki?
- Jakie są jej core values i jak pragnie być postrzegana?
- Jak wyróżnia się na tle konkurencji? Jakie są jej przewagi i słabości?
- Kim są odbiorcy marki, jakie komunikaty do nich trafiają i jakie są ich preferencje?
- Jak wygląda obecna strategia marki?
- W jakim tonie marka chce prowadzić komunikację?
- Jak marka chce być postrzegana?
Określenie powyższych zagadnień jest kluczowe w budowaniu efektywnego brandingu, który będzie działać i służyć rozwojowi marki. Wchodząc w proces brandingu możesz już mieć stworzoną strategię marki, która odpowie na zadane wyżej pytania i będzie służyć jako guidebook przy jego budowaniu. Możesz też być w sytuacji, w której jeszcze jej nie określiłeś, a w tym pomoże Ci agencja brandingowa, z którą wspólnie na warsztatach brandingowych określisz powyższe.
Niezależnie od tego, czy sam odpowiesz na te pytania, czy odpowiedzi wypracujesz wspólnie z agencją, etap ten jest kluczowy. Bez dogłębnego poznania środowiska, odbiorców i samej marki nie ma skutecznego brandingu. Zwróć zatem uwagę na to, czy agencja, z którą pragniesz współpracować będzie je zadawać.
2. Identyfikacja wizualna
Na podstawie wcześniej zebranych informacji tworzony jest kompletny branding odpowiadający założeniom, środowisku i wartościom marki.
Na identyfikację może składać się:
- Naming. Zapadająca w pamięć, dźwięczna i adekwatna nazwa, która wpłynie na rozpoznawalność marki.
- Claim/slogan marki. Charakterystyczne hasło wykorzystywane jako rozbudowanie logo bądź funkcjonujące osobno.
- Logo.
- Klucz wizualny marki. Podstawowe zasady brandingu i jego elementy czyli kolorystyka, używane fonty, elementy graficzne, styl zdjęć, ikony.
- Brandbook. Wszystkie powyższe mogą być zebrane w jeden, poręczny dokument – brandbook, który funkcjonować będzie jako zbiór zasad, pomocny przy tworzeniu materiałów i utrzymywaniu spójności marki.
- Materiały reklamowe. Zestaw różnych materiałów jak ulotki, rollup, banery, szablony social media, które zapewnią jednakowy odbiór marki na wielu płaszczyznach.
- Akcydensy firmowe. Materiały drukowane jak wizytówki, papier firmowy czy teczki.
- Projekt opakowań. Jeśli tworzony jest branding produktu, nieodłącznym elementem będzie projekt opakowań spójnych z całą koncepcją brandingu.
3. Projekt strony internetowej
Choć nieczęsto postrzegana jako konieczny element brandingu, stworzenie strony internetowej we współpracy z agencją brandingową może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim, agencja brandingowa jako jednostka opracowująca i odpowiadająca za spójne zasady i elementy brandingu, jak również znająca już środowisko, preferencje odbiorców, mocne strony i styl komunikacji marki może najlepiej określić jak powinna wyglądać i co powinna zawierać strona Twojej marki.
Jeśli agencja brandingowa, z którą pracujesz może rozszerzyć zakres współpracy o stworzenie projektu strony, a nawet zająć się jej kodowaniem, warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem. Współpraca z zespołem, który dobrze już znasz będzie zdecydowanie bardziej przejrzysta, szybsza i przyjemniejsza niż z osobami, które dopiero będziesz musieć wdrożyć w istotę Twojej działalności.
Dlaczego współpracować z agencją brandingową?
Skuteczny branding wymaga ogromnej wiedzy, obiektywności i doświadczenia. Nie mniej ważne jest zrozumienie rynku i konsumentów, by marka mogła skutecznie trafić do wybranej grupy, spełnić ich potrzeby i stać się rozpoznawalną.
Co może zaoferować Ci agencja brandingowa?
- Po pierwsze: Obiektywność. Zespół agencji brandingowej, jako osoby niezwiązane personalnie z Twoją marką lub marką dla której pracujesz mają zdolność do patrzenia obiektywnie na jej założenia, misje, cele i rynek, w którym funkcjonuje. Są w stanie spojrzeć z boku i nierzadko rzucić na markę nowe światło. Mogą dojrzeć potencjalne zagrożenia czy słabe strony, jak i odkryć szanse i zalety, o których wcześniej nie miałeś/aś pojęcia.
- Po drugie: Wiedza i ekspertyza. Tworzona identyfikacja wizualna marki nigdy nie jest przypadkowa. Powstaje na podwalinach solidnej analizy rynku i samej marki, która nie powstałaby bez specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Co więcej, współpraca osób z różnych dziedzin – designerów, strategów i analityków rynku zapewnia bardzo szeroką perspektywę i pozwala na jeszcze lepsze wpasowanie się brandingu w rynek.
- Po trzecie: Spójność. Efektem udanej identyfikacji wizualnej jest komplet materiałów i zasad, na których oparty jest wizerunek marki. Z ich wykorzystaniem możesz tworzyć kolejne materiały, opracować kampanie reklamowe i marketingowe, zapewniając marce utrzymanie spójności we wszystkich kanałach przekazu.
Jak wybrać odpowiednią agencję brandingową? Na co zwrócić uwagę?
Poszukując agencji brandingowej do współpracy nad identyfikacją wizualną Twojej marki musisz zwrócić uwagę na szereg rzeczy, które przełożą się na efektywne działanie.
1. Portfolio realizacji
Odwiedź stronę www agencji, profile social media i branżowe takie jak Behance czy Dribble, służące do prezentacji realizacji. Przyjrzyj się czy tworzone identyfikacje wizualne są spójne, odpowiadają Twojej estetyce i upewnij się, że nie są są zakresu jednej branży. Bywa, że agencje specjalizują się w identyfikacjach dla określonego typu klienta np. z branży kosmetycznej. Zwróć uwagę, czy przedstawione prace są opisane, czy jest to tylko zestaw estetycznych mockupów. Komentarz agencji może wiele wnieść do prezentowanego brandingu. Nie zniechęcaj się jednak, jeśli agencja nie prezentuje realizacji z branży, w której operuje Twoja marka. Nie zawsze umowa agencji z klientem pozwala jej na pokazywanie efektów pracy, lub zwyczajnie jeszcze nie miała okazji pracować z klientem z tego obszaru. Potraktuj to jako szansę, a nie zagrożenie. Taka agencja może wnieść świeżą perspektywę.
2. Ułożony proces brandingowy
W trakcie rozmów nad podjęciem współpracy agencja brandingowa powinna dokładnie przedstawić swój proces, etapy i czas ich trwania. Proces koniecznie powinien zawierać warsztaty brandingowe oraz analizę rynku i konkurencji, ponieważ bez tych dwóch udany branding jest niemożliwy. Zwróć uwagę czy etapy mają logiczny ciąg i czy jest jasne co zawiera się w poszczególnym kroku.
3. Opinie i zaangażowanie Sprawdź realne opinie klientów, którzy współpracowali z agencją. Posłuż się opiniami Google, Facebookiem, LinkedIn czy nawet samą stroną agencji, o ile zawarte tam opinie są wiarygodne tj. posiadają imię i nazwisko osób, których istnienie możesz zweryfikować. Odwiedź stronę agencji – zwróć uwagę czy treści są aktualne, czy regularnie prowadzi bloga i czy informacje, którymi się dzieli są wartościowe.
4. Kontakt i pierwsze wrażenie Oceń kontakt z agencją – jak szybko odpisują/reagują na maile, czy pytania, które zadała przekładają się na lepsze zrozumienie Twoich potrzeb? Jakie ogólne wrażenie wywarła na Tobie osoba, z którą miałeś kontakt? Zastanów się czy miałeś/aś poczucie kompetencji i wiedzy drugiej strony, co przekłada się na poczucie bezpieczeństwa i pewności, że Ty i Twoja marka trafiliście w odpowiednie miejsce, do ludzi, którzy opracują efektywną i wyjątkową identyfikację wizualną.
Podsumowanie
Wybierając agencję brandingową kieruj się rozumem i sercem. Sprawdź jak agencja prezentuje się w sieci, oceń jej portfolio, zaangażowanie i działalność. Określ czy proponowany proces brandingowy jest logiczny i przejrzysty, a praca agencji brandingowej jest uporządkowana. Nie zapominaj jednak o czynniku ludzkim – zastanów się czy posiadacie wspólny język, czy agencja rozumie Twoje potrzeby i potrafi je zdefiniować i czy kontakt jest po prostu przyjemny. W końcu budowanie brandu powinno być nie tylko ciężką pracą, ale też niesamowitą inspiracją i przyjemnością.