Projektowanie stron internetowych – jak powinien wyglądać proces tworzenia, aby spełniały swoją rolę?

Projektowanie stron internetowych

Strona internetowa jest obecnie najważniejszą wizytówką firmy w sieci. Jest źródłem informacji o marce, produkcie czy usłudze. Sprzedaje, prezentuje ofertę, przekazuje wiedzę, zwiększa rozpoznawalność firmy, gromadzi społeczność czy informacje o niej. A to tylko niektóre z możliwych celów serwisów www. Projektowanie stron internetowych to złożony proces. Aby witryna efektywnie spełniała swoją rolę i przynosiła konkretną wartość biznesową, musi być funkcjonalna, użyteczna, niezawodna i wyróżniająca się. Jak to wszystko osiągnąć?

Przemyślany plan

Po pierwsze, należy ją dobrze przemyśleć! Proces projektowania strony internetowej powinien być uporządkowany i właściwie zaplanowany. Zanim zaczniemy myśleć nad designem, musimy przeanalizować do kogo serwis ma być skierowany, jakie treści i w jaki sposób ma przekazywać oraz jakie funkcjonalności zawierać.

Grupa docelowa

Użytkownik jest najważniejszy. Zidentyfikuj odbiorców strony. Pomyśl kim są, jakie mają potrzeby i jakie ograniczenia. Co może ich zaciekawiać i zaangażować, a co zniechęcić do korzystania z witryny. Stwórz i jak najdokładniej opisz persony reprezentujące grupę docelową. Będzie to punkt wyjścia do dalszych działań przy projektowaniu strony www.

Cel strony

Określenie, jakie zadania ma spełniać witryna jest kluczowe, by odpowiednio dobrać konstrukcję i zawartość poszczególnych sekcji. Dla wielu firm zaprojektowanie strony internetowej jest celem samym w sobie, natomiast bardzo istotne jest, by podejść do tego trochę bardziej precyzyjnie. Chcesz, by Twoja strona była stroną-wizytówką, jedynie prezentującą ofertę, czy może jednak chcesz połączyć ją ze zbieraniem leadów?

Zastanów się i określ cele, jakie ma realizować, na przykład: 

  • przedstawienie oferty 
  • kontakt z przedstawicielem 
  • założenie konta 
  • pobranie e-booka/materiałów
  • pozostawienie danych
  • sprzedaż produktu/usługi 

Pamiętaj, że Twoja strona nie musi spełniać tylko jednego celu. Wręcz przeciwnie, każda z podstron może mieć inny cel. 

Projektowanie stron internetowych – Struktura

Niezwykle ważnym etapem prac przy projektowaniu strony www jest ustalenie struktury, która porządkuje treści i układa je w logiczną całość. Jeśli nie jesteś pewny/a jakie informacje powinny znaleźć się na Twojej stronie, które z nich są najważniejsze, a które drugorzędne, spróbuj przeprowadzić analizę stron konkurencji. Poczuj się jak użytkownik i zobacz jak konkurencja rynkowa dzieli ofertę, jakie sekcje wyróżnia i zastanów się, czy ma to dla Ciebie sens. Koniecznie sprawdź, czy w 3 kliknięcia jesteś w stanie dotrzeć do interesujących Cię informacji. Wyciągnij wnioski, wypisz najważniejszy content w przypadku Twojej witryny i stwórz prostą mapę strony.

Mapa strony to, krótko mówiąc, szkic – często w formie hierarchicznego drzewa, uwzględniający wszystkie podstrony. Możesz rozrysować je na kartce, bądź wykorzystać do tego intuicyjne narzędzia, jak np gloomaps.pl.

Oprócz oczywistego aspektu, czyli ułatwiania użytkownikowi poruszania się po stronie i angażowaniu go, uporządkowana i przemyślana struktura pomoże w lepszym indeksowaniu i zrozumieniu zawartości strony przez roboty Google.

Nawigacja

Kiedy masz już określone podstrony oraz wiesz, jakiego rodzaju treści i sekcje będą się na nich znajdować, powinieneś przejść do ustalenia powiązań między nimi, czyli nawigacji. Poprawnie skonstruowana nawigacja sprawia, że użytkownik nie zgubi się w gąszczu losowo ułożonych informacji, a zostanie sprawnie i przyjemnie przez nie przeprowadzony. 

Nie jest to łatwe zadanie, bowiem osoba konstruująca nawigację dobrze zna jej zawartość i powiązania, przez co ocena poprawności i logiczności połączeń może zostać zachwiana. By postawić się w roli użytkownika trafiającego na stronę, najlepiej odpowiedzieć na kilka pytań: 

  • czy użytkownik w 3 kliknięcia jest w stanie dotrzeć do interesujących go informacji? 
  • czy klikając w link, wie gdzie dotrze/co zobaczy i czy strona po kliknięciu potwierdza przewidywania? 
  • czy menu jest intuicyjne oraz czy nie jest nadmiernie rozbudowane i rozpraszające? 

Odbiorca serwisu internetowego powinien móc korzystać z niego bez wysiłku, z łatwością odnajdywać interesujące go informacje i bez problemu poruszać się między istotnymi dla siebie podstronami.

Makieta strony 

Gdy etap planowania architektury informacji masz już za sobą, możesz małymi krokami przechodzić do projektowania i skonstruować makietę serwisu, która wstępnie zwizualizuje i zweryfikuje poprawność wcześniejszych założeń. 

Makieta to nic innego, jak symulacja wyglądu witryny i rozmieszczenia poszczególnych elementów. Pozwala na wykrycie na wczesnym etapie ewentualnych błędów i wprowadzenie niezbędnych poprawek. Pokazuje czy nasz projekt jest funkcjonalny, zgodny z oczekiwaniami i właściwie zadziała na użytkownika docelowego. Jest to też doskonałe narzędzie do komunikacji między projektantem a klientem, które umożliwia uniknięcie kosztownych i czasochłonnych poprawek na późniejszych etapach prac. 

Do stworzenia makiety strony www można użyć kartki papieru i ołówka lub skorzystać z bardziej zaawansowanych rozwiązań – np:

  • witryny wireframe.cc – umożliwiającej wykonanie prostych szkiców strony online
  • czy programów typu Figma / Adobe XD / Sketch, które pozwolą dodatkowo zasymulować interakcje między wybranymi sekcjami serwisu.

Copywriting 

Tekstom, które mają znaleźć się na stronie, warto poświęcić sporo czasu i najlepiej opracować je jeszcze zanim rozpoczniemy właściwe projektowanie. Dlaczego? 

Jeśli chodzi o same kwestie projektowe – znacznie łatwiej jest tworzyć na docelowych treściach, znając ich długość i przekaz, niż na tekstach zastępczych. Dzięki temu od razu można dopasować układy graficzne (n.in. wielkość sekcji, stopień pisma, interlinie, szerokości wierszy), zastosować właściwe wyróżnienia czy dobrać grafiki najlepiej ilustrujące daną treść i podnoszące ich skuteczność.

A jeśli chodzi o same komunikaty – pamiętaj, że internet rządzi się swoimi prawami. Użytkownik nie czyta strony od A do Z – skanuje witrynę w poszukiwaniu interesujących dla niego treści. Teksty nie mogą być przytłaczające – zbyt długie i pełne niepotrzebnych zwrotów. Powinny być chwytliwe, zawierać najważniejsze informacje i być “podane” w intrygujący, przyciągający wzrok sposób. Dobrym zabiegiem jest zastosowanie podziału treści na krótsze bloki z wyraźną, wizualną hierarchią. Zwracaj przy tym szczególną uwagę na dopracowanie nagłówków, które poprowadzą użytkownika po witrynie w odpowiednie miejsca i tak, jak byśmy tego chcieli. 

Ważny jest także styl komunikacji – powinien być dopasowany do marki, ale równocześnie zrozumiały dla odbiorcy. Staraj się unikać żargonu i slangu – nie każdy użytkownik musi znać branżowe słownictwo. Zastępuj je wyrażeniami uniwersalnymi, które są znane większości osób. Zachowaj profesjonalizm, ale tak, by nie odstraszyć czytelnika 🙂

Właściwy projekt witryny

Kiedy strona jest już dokładnie przemyślana, a niezbędne materiały opracowane – w końcu można nadać jej finalną formę. Design strony www i zastosowane układy graficzne powinny odpowiadać na potrzeby i oczekiwania użytkowników, podkreślić przekaz treści i co najważniejsze – jak najlepiej odpowiadać celowi witryny. Np. w przypadku sklepu internetowego powinniśmy zastosować banery sygnalizujące promocje czy przyciągające uwagę przyciski – szybko przenoszące nas do koszyka. W przypadku gabinetu stomatologicznego warto dodać elementy ułatwiają sprawną rezerwację terminu wizyty – formularz kontaktowy z kalendarzem w dobrze widocznym miejscu serwisu, zachęcający do podjęcia określonej akcji, itd.

Elementy wizualne – grafiki, filmy, animacje

Zapewne nie raz już słyszałeś, że jeden obraz jest wart więcej niż 1000 słów – i jest to absolutna prawda! Umiejętnie zastosowane grafiki i animacje znacząco podnoszą atrakcyjność witryny, wzbogacają ją, pozwalają uniknąć monotonii, wywołują interakcje, angażują, wzbudzają emocje i skłaniają do pozostania na naszej stronie dłużej. A każda kolejna sekunda poświęcona przez użytkownika na przeglądanie serwisu, to krok bliżej do osiągnięcia założonego przez nas celu.

Tam, gdzie tylko się da, staraj się mówić do odbiorcy obrazem – infografiką, wykresem, zdjęciem, filmem lub animacją. Użytkownik szybciej przyswoi przekazywane informacje oraz łatwiej je zapamięta – a przecież na tym Ci zależy, czyż nie?

Projektowanie stron internetowych w wersji desktop i mobile

Pamiętaj, że strona internetowa to nie tylko wersja desktopowa, ale również mobilna – szczególnie ważna obecnie, gdy odbiorcy przez większość czasu korzystają z urządzeń przenośnych. 

Przełożenie treści 1:1 z desktopu na mobile nie zapewni jednak sukcesu wśród odwiedzających. Mobile rządzi się swoimi prawami – nie wszystkie elementy są ważne, liczy się prostota i intuicyjność wyszukiwania informacji. Dlatego te dwa projekty powinny się od siebie różnić i uwzględniać wygodę korzystania z serwisu w konkretnej wersji. 

Brak responsywności (zdolności dostosowania się do ekranów o różnych rozdzielczościach) i optymalizacji witryny pod kątem mobile jest aktualnie dużym błędem – zwłaszcza, że Google także zwraca na to uwagę. Podczas indeksowania i sporządzania rankingów witryn, Mobile-First Index bierze pod uwagę, przede wszystkim, mobilną wersję serwisu www.

Kontakt z użytkownikiem i budowanie zaufania

To kolejna istotna kwestia podczas projektowania strony www. Użytkownik szybciej zaufa serwisowi, który umożliwia łatwy kontakt z jej twórcami, niż witrynie na której brakuje jakichkolwiek danych czy choćby formularzy kontaktowych. Dobrze zaprojektowana strona internetowa powinna zapraszać do rozmowy i zachęcać do osobistej i bezpośredniej interakcji. 

Oprócz standardowej zakładki Kontakt, dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie w serwisie osób stojących za daną marką – dodając dane kontaktowe, a nawet zdjęcie. Pamiętaj również o zastosowaniu hiperłączy do mediów społecznościowych oraz umożliwienie zapisu do newslettera – dzięki temu zbudujesz bazę mailingową z kontaktami do osób zainteresowanych Twoim produktem lub usługą.

Optymalizacja witryny 

Skuteczna strona internetowa powinna być również odpowiednio zoptymalizowana pod kątem, m.in.: 

  • SEO (zadbaj o wartościowe treści i frazy kluczowe, które zwiększą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania),
  • szybkości działania i ładowania zawartości (postaw na dobry serwer i sprawdzony hosting),
  • bezpieczeństwa (zainstaluj certyfikat SSL).

Zarządzanie treściami w serwisie

Aby móc efektywnie zarządzać treściami na zaprojektowanej stronie www, ważny jest też panel CMS. Pozwoli on aktualizować witrynę, rozwijać ją i modyfikować w zależności od potrzeb – dodawać kolejne podstrony, sekcje, wymieniać grafiki, itp. Dobrze skonstruowany, umożliwi łatwą obsługę serwisu, bez konieczności znajomości zaawansowanych technologii internetowych czy kodowania. 

Testy strony 

Końcowym etapem pracy przy projektowaniu strony internetowej powinny być jej testy. Sprawdź każdą podstronę, zweryfikuj czy wszystkie funkcje działają poprawnie, przeczytaj wszystkie treści. Zwróć się do osób postronnych i zapytaj o ich opinię. Przetestuj jak witryna zachowuje się na rozmaitych urządzeniach – najpopularniejszych smartfonach, tabletach, komputerach z różnymi przeglądarkami internetowymi i systemami operacyjnymi. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie – Twoja strona jest gotowa!

Projektowanie stron internetowych – podsumowanie

Proces projektowania strony www, która spełnia swoją rolę, nie należy do najprostszych, ale wystarczy zadbać o kilka kluczowych kwestii, aby przejść go przyjemnie i z sukcesem. Nasze działania powinny być uporządkowane i dobrze przemyślane. Grunt to odpowiednie zaplanowanie każdego z etapów prac, aby ograniczyć niepotrzebne aktywności i ewentualne, dodatkowe koszty, które mogą wynikać z nieprzewidzianych poprawek. Funkcjonalności oraz design strony powinny być dopasowane do celu witryny oraz odpowiadać na oczekiwania i potrzeby głównych odbiorców. Powinny być także spójne z osobowością marki, aby podkreślić jej tożsamość i zachować ciągłość wizerunku. To co – teraz nie pozostaje już nic innego, niż zabrać się do pracy nad nową witryną – powodzenia!

Zobacz także: Czym jest agencja brandingowa, w czym może Ci pomóc i jak wybrać tę odpowiednią?

 

Projekty

Rzuć okiem na projekty jakie zrealizowaliśmy dla naszych klientów!

Kontakt

Skontaktuj się i uzyskaj bezpłatną wycenę!
;