Dobre logo – co to oznacza i jak je zaprojektować?

Czym jest logo?

Podstawowy element wizerunku każdej marki. Jej wyróżnik i punkt wyjścia do całej identyfikacji wizualnej. Element nadający charakter i podkreślający osobowość brandu. Logo. Niezależnie czy jest to duża firma, czy dopiero “raczkująca” działalność – każda powinna posiadać znak, umożliwiający jej rozpoznanie. Skoro jest taki ważny, jak go właściwie zaprojektować?
Zazwyczaj jest to prosty symbol, czasami uzupełniony krótkim tekstem – przez co może wydawać się łatwy do stworzenia. Logo to jednak znacznie więcej niż kształt i kilka słów. Łączy wartości marki, różne komunikaty i skojarzenia. Jest ich wypadkową i wspólnym mianownikiem. Dlatego skonstruowanie dobrego znaku firmowego wymaga umiejętności (technicznych i artystycznych) oraz szerokiej wiedzy – nie tylko z zakresu projektowania, ale również z dziedziny marketingu, psychologii, a czasami też prawa. Ograniczona i zwięzła forma, która musi wiele przekazać jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych projektantów. Aby wyjść z tego procesu obronną ręką i stworzyć logo ładne oraz skuteczne biznesowo, warto kierować się sprawdzonymi zasadami, które zamieszczamy poniżej.

Do tworzenia logo podejdź pragmatycznie

Pamiętaj, że to przede wszystkim narzędzie, które ma wspierać funkcjonowanie marki i pracować na jej korzyść. Do tematu podejdź jak najbardziej rzeczowo i nie angażuj w to emocji. Może być to chwilami trudne, ale na pewno usprawni proces. Na samym początku konkretnie określ zadania, które ma spełniać nowy znak:

– jakie cele wizerunkowe ma realizować,

– jakie skojarzenia wywoływać,

– co odbiorca ma od razu zauważyć i zapamiętać. 

Dopiero następnym krokiem będzie dobór odpowiedniej typografii, kształtu i koloru, które pozwolą to wszystko osiągnąć. 

Dopasuj znak do prowadzonej działalności i grupy docelowej

Logo to nie tylko estetyka, to skrót myślowy. Musi przekazywać styl marki i być dopasowane do formy i sposobu jej komunikacji. Znak dla firmy z branży nowych technologii będzie się różnić się od logo brandu kosmetycznego. Pomyśl jaką osobowość ma Twoja firma i jakie zabiegi graficzne pomogą ją wyrazić. 

Pamiętaj, że znak ma przyciągać uwagę grupy docelowej, do której kierujesz swoje produkty i usługi i to właśnie tym odbiorcom powinien się podobać. Projektując logo weź pod uwagę

– cechy demograficzne odbiorców – ich wiek, płeć, pochodzenie, dochody,

– etap życia, na którym się znajdują,

– priorytety życiowe i wartości, którymi się kierują,

– upodobania i zwyczaje.

Szczegółowa analiza powyższych elementów pozwoli Ci odpowiedzieć na potrzeby Twoich potencjalnych oraz obecnych klientów i ich zaangażować.

Poszukaj wartościowych inspiracji i wyróżnij się spośród konkurencji 

Zanim przejdziesz do projektowania, zbadaj również otoczenie konkurencyjne. Sprawdź czy Twój pomysł będzie unikalny i pozwoli marce wyróżnić na tle innych firm, prowadzących podobną działalność. 

Zbierz w jednym miejscu znaki używane przez Twoich najbliższych konkurentów. Przyjrzyj się im dokładnie i określ ich cechy charakterystyczne. Dzięki temu będziesz w stanie wyciągnąć wnioski oraz ustalić jakich elementów należy unikać (np. podobnej kolorystyki), a którymi można się zainspirować. Dodatkowo poszukaj ciekawych rozwiązań wśród innych marek, niekoniecznie z Twojej branży. Pamiętaj jednak, aby ich nie kopiować! Możesz wykorzystać ogólny wzorzec, ale nadaj mu indywidualne cechy.

Gdzie szukać inspiracji? 

Stwórz moodboard z pomysłami

Nawet jeśli masz już w głowie zarys Twojego logo, warto stworzyć moodboard, czyli tablicę ze wszystkimi inspiracjami. Możesz posiłkować się przy tym np. serwisami online (m.in.: Miro, GoMoodboard, Niice) lub umieścić zdjęcia i grafiki w jednym folderze. Taka baza wizualnych przykładów pozwala określić kierunek, w którym mają zmierzać docelowe projekty i ułatwia dalszą pracę. Jest to pomocne szczególnie wtedy, gdy tworzysz w zespole.

Naszkicuj pierwowzory znaku

Po określeniu wstępnych założeń, spróbuj naszkicować pierwowzory znaku. Nie przejmuj się jeśli nie umiesz rysować – nie muszą być precyzyjne. Chodzi raczej o “przelanie” na kartę papieru pomysłów, które przyjdą Ci do głowy. W taki sposób zrobisz to szybciej niż w programie graficznym, a dodatkowo będziesz mógł/-ła ocenić czy dana koncepcja pasuje do marki i czy warto ją dalej rozwijać. 

Pamiętaj jednak, aby w logo nie zawierać wszystkich swoich pomysłów i skojarzeń z firmą – może to zakłócić i rozmyć główny przekaz. Wybierz najważniejszą rzecz i postaraj się ją jak najlepiej przedstawić za pomocą rysunku. 

Projektując, zwróć uwagę na kluczowe cechy dobrego logo

Aby logo spełniało swoje cele i było wygodne w użytkowaniu, musisz nadać mu kilka ważnych cech:

Prostota – aby klienci mogli je łatwo zapamiętać i zrozumieć. Zbyt duża liczba elementów sprawia, że logo traci na sile i przestaje być czytelne. 

Uniwersalność – aby umożliwić jego zastosowanie w różnych sytuacjach, na różnych nośnikach (drukowanych i cyfrowych) i w rozmaitych kanałach komunikacji. Pamiętaj przy tym, aby logo było łatwo skalowalne i nie traciło swoich walorów przy powiększaniu i zmniejszaniu. Określ minimalny rozmiar, poniżej którego znak nie jest już czytelny. 

Ponadczasowość – aby wyrażało i symbolizowało wartości marki, a nie tylko prezentowało modny, w chwili tworzenia, trend. Dzięki temu będzie aktualne przez wiele lat i oporne na przelotne tendencje. 

Unikalność – aby wyróżniało markę spośród konkurencji i nadawało jej indywidualny charakter. Nie powielaj schematów, unikaj generatorów logo i łatwych skojarzeń z daną branżą czy rodzajem działalności. Szukaj głębiej.

Brak dosłowności – aby zaintrygować odbiorców i przyciągnąć uwagę. W logo zakładu fryzjerskiego nie musi być nożyczek, a w znaku piekarni – bagietki. Może być całkowicie abstrakcyjne, a jednocześnie wyrażać osobowość brandu (przykład: logo Nike i słynna ”łyżwa”, symbolizująca skrzydło bogini zwycięstwa). 

Struktura i współgranie elementów – aby zapewnić estetykę i odpowiedni odbiór znaku. Logo powinno mieć przemyślaną konstrukcję, opartą o powtarzalną siatkę oraz odpowiednie proporcje. Wszystkie elementy powinny do siebie pasować i się wzajemnie uzupełniać (np. symbol i font o podobnym charakterze).

O czym jeszcze warto pamiętać?

Logo nie zawsze musi być symbolem – może być również skonstruowane z samej typografii (przykład: H&M, Zara, IBM, Sony, Samsung, Google). Fonty mają swoją osobowość i unikalny styl (kształt liter, typ ich zakończeń, stopień pochylenia, grubość, itd.), który może idealnie podkreślić i kreować tożsamość marki. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie wybierz jeden lub maksymalnie dwa kroje pisma. Przy zastosowaniu większej iloci, znacznie trudniej jest zachować właściwą estetykę i spójność przekazu. Aby nadać znakowi indywidualny charakter – wybrany front możesz dodatkowo zmodyfikować. Nie zapominaj o poprawnym kerningu, czyli odstępach między literami w logotypie. Sprawdź czy poszczególne znaki nie są od siebie zbyt daleko lub zbyt blisko. Zadbaj o to, by jest wizualnie wyrównać. 

Inspiracji do stworzenia typograficznych logotypów możesz zaczerpnąć m.in w serwisach:

Znak to tylko część koncepcji. Logo to zwykle punkt wyjściowy i fundament do stworzenia pełnej identyfikacji wizualnej marki oraz złożonego systemu komunikacji firmy z rynkiem. Miej to na uwadze już na początkowym etapie projektowania. Wybierz pomysł, który będzie miał największy potencjał w tym zakresie i pozwoli na kreatywne rozwinięcie na różnych płaszczyznach.

Przygotowanie księgi znaku

Aby logo było właściwie stosowane, należy precyzyjnie określić możliwości i sposoby jego używania. Dobrym pomysłem jest zatem przygotowanie księgi znaku. Opisz w niej:

– konstrukcję i budowę logo,

– minimalny rozmiar znaku,

– pole ochronne wokół logo,

– tła, na jakich może być umieszczane,

– odmiany znaku, jeśli istnieją – pionowa, pozioma, z claimem i bez, wersje skrócone, sam sygnet (symbol), sam logotyp (typografia),

– typografię wykorzystaną w logo,

– dozwoloną kolorystykę,

– dopuszczalne modyfikacje.

Pakiet plików dla Klienta

Końcowy etap prac nad logo to wygenerowanie pakietu plików, które pozwolą na zastosowanie znaku w różnych sytuacjach, np. w materiałach przeznaczonych do druku (CMYK, PANTONE) oraz do internetu (RGB).

Przydatne formaty plików:

– RGB (JPG, PNG, SVG)

– CMYK (AI, EPS, PDF, JPG, PNG)

– PANTONE (AI, EPS, PDF)

Ochrona prawna znaku

Warto także zadbać o prawną ochronę Twojego znaku i zabezpieczyć się na wypadek plagiatu. Jeśli zlecasz wykonanie logo agencji, poproś o zapis w umowie, mówiący o przeniesieniu na Ciebie majątkowych praw autorskich do wykonanego utworu. Aby uchronić logo przed bezprawnym wykorzystaniem, możesz zarejestrować je jako znak towarowy (słowny, graficzny lub słowno-graficzny) w Urzędzie Patentowym RP lub w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej. Jeśli nie podejmiesz powyższych działań, a prawo do wykorzystania znaku zostanie naruszone, zawsze możesz odwołać się do Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz do Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W takiej sytuacji polecamy jednak zawsze najpierw skontaktować się z prawnikiem. 

Projektowanie logo – podsumowanie

Proces projektowania logo wymaga doświadczenia, wiedzy i wyczucia. Aby znak firmowy był profesjonalny oraz działał na korzyść przedsiębiorstwa musi zostać stworzony w sposób świadomy i przemyślany. Kreacja powinna być poprzedzona dogłębną analizą marki, jej docelowych odbiorców, a także otoczenia konkurencyjnego. Należy pamiętać, że logo jest częścią większej koncepcji i będzie używane w rozmaitych kontekstach i sytuacjach – dlatego projektując, trzeba zadbać o to, by było proste, uniwersalne i ponadczasowe. Aby wyróżniało firmę musi być także unikalne. Jak widać, stworzenie logo wcale nie jest takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Jeśli nie miałeś/-łaś z tym wcześniej do czynienia, warto skorzystać z pomocy fachowców, którzy przeprowadzą Cię przez cały proces oraz zaproponują najlepsze rozwiązania – indywidualnie dopasowane do Twojej marki i wspierające jej biznesową skuteczność.  

Projekty

Rzuć okiem na projekty jakie zrealizowaliśmy dla naszych klientów!

Kontakt

Skontaktuj się i uzyskaj bezpłatną wycenę!
;