Projektowanie stron www
Jednym z głównych celów stron www jest zmiana odwiedzających w klientów firmy. Nie zawsze jednak się tak dzieje. Dlaczego niektórzy użytkownicy po przejrzeniu serwisu nie podejmują dalszej interakcji, choć oferta jest idealnie pod nich skrojona, a część odbiorców całkowicie rezygnuje z powrotu na witrynę w przyszłości? Zapewne dlatego, że brakuje w niej kilku ważnych elementów. Projektowanie stron www i sprzedaż za ich pośrednictwem może wydawać się prosta – zwłaszcza, gdy sklep online możemy zbudować nawet w ciągu jednego dnia. Ale jak sprawdzić, że użytkownik, który już trafi na Twój serwis złoży zamówienie czy zarezerwuje usługę? Podpowiadamy poniżej.
Informacja to podstawa
Aby zainteresować użytkownika ofertą, masz na to tylko 10 sekund (wg. badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen). Twój potencjalny klient powinien od razu zrozumieć co sprzedajesz i na jakie potrzeby odpowiadasz. Jeśli szybko nie uzyska takiej informacji – zwykle opuszcza stronę.
Odbiorca, zanim wyda pieniądze i podejmie ryzyko, chce poznać jak najwięcej szczegółów na temat wybranego towaru lub świadczonej usługi. Ale to oczywiste, prawda? Sam/-a zachowujesz się podobnie, idąc do supermarketu i sprawdzając etykiety produktów, czy zamawiając abonament telewizyjny i weryfikując, co dokładnie zawarte jest w umowie. Jeśli wszystko jest dla Ciebie jasne i wzbudza Twoje zaufanie – decydujesz się na zakup. I dotyczy to każdej branży – niezależnie czy sprzedajesz fizyczne przedmioty, czy swoją wiedzę i umiejętności.
Projektowanie stron www – formuła 5W
Ogólniki to jeden z największych błędów popełnianych przy projektowaniu stron internetowych. Powodują, że wielu potencjalnych klientów, nawet nie podejmie trudu skontaktowania się z Tobą – przez co możesz być nieświadomy/-a ile wartościowych transakcji nie doszło do skutku. Jak temu zapobiec? Twoja witryna powinna być bogata w informacje. Istnieje prosta formuła – 5W, która jest swoistą checklistą przy tworzeniu witryn internetowych. Według tej metody, strona powinna zawierać odpowiedzi na następujące pytania:
- what? – co jest podstawą Twojej działalności i jakie korzyści z niej wynikają,
- who? – kim jesteś – zarówno Ty, jak i Twój zespół,
- when? – jak wygląda proces współpracy i obsługi klientów,
- why? – dlaczego prowadzisz tego typu działalność, jakie są Twoje wartości,
- where? – gdzie można zakupić produkty / usługi i jak można się z Tobą skontaktować.
Podaj szczegóły działalności
Opisz dokładnie czym się zajmujesz, szeroko zaprezentuj swoją ofertę i opowiedz o swojej specjalizacji. Użytkownik, który przegląda stronę, nie pojawił się na niej bez przyczyny. Zapewne poszukuje rozwiązania jakiegoś swojego problemu, dlatego wyraźnie wykaż korzyści płynące ze współpracy z marką i podkreśl co potencjalny Klient zyska decydując się na zakup.
Dobrym do tego narzędziem jest sekcja z case studies. Czym jest casy study? To nic innego, jak prezentacja wykonania konkretnego, zakończonego sukcesem projektu. Możesz wówczas na rzeczywistym przykładzie pokazać jak pomogłeś/-łaś danemu odbiorcy i czego użytkownik może się spodziewać po wybranym produkcie lub usłudze. Dobrze skonstruowane studium przypadku podkreśli Twój profesjonalizm i pomoże przekonać użytkowników do Twojej oferty.
Opowiedz jak przebiega proces współpracy
Projektując stronę internetową masz możliwość dokładnego wytłumaczenia jak pracujesz i na jakich zasadach działa Twój biznes. Skorzystaj z tego i poświęć chwilę na opracowanie tekstów / grafik / czy animacji informacyjnych. Na pewno zaprocentuje to w przyszłości. Klient zyska cenną wiedzę, na temat kolejnych etapów procesu i będzie mógł od razu ocenić czy mu to odpowiada i faktycznie jest zainteresowany takimi warunkami współpracy. Jeśli tak, zapewne się do Ciebie odezwie. Jeśli nie – oszczędzi Twój czas, rezygnując z wysłania zapytania – co również jest ważne.
Prezentację procesu współpracy możesz uzupełnić sekcją FAQ (Frequently Asked Questions), która dodatkowo będzie rozwiewać ewentualne wątpliwości użytkowników i odpowiadać na najczęściej zadawane pytania – dotyczące np. działania firmy czy samej oferty. Odnośnik do tej sekcji warto umieścić w kilku miejsca na stronie i zachęcić odbiorców do zapoznania się ze szczegółami. Jeżeli masz wypracowane procedury, a sposób obsługi klientów jest powtarzalny, sekcja FAQ pozwoli zebrać wszystkie informacje w jednym miejscu i przedstawić jest w czytelny sposób. To duża wygoda dla użytkowników, którzy nie będą musieli wyszukiwać interesujących ich treści na kilku podstronach czy w korespondencji mailowej.
Przedstaw siebie i zespół
Przedstaw siebie i inne osoby, które stoją za twoją marką i z którymi klient może mieć styczność. Daj się poznać. Dzięki temu firma nie będzie anonimowa – zyska “twarz”, a użytkownik zobaczy, że nawiązuje współpracę z realnym człowiekiem. W zależności od tego, jak bardzo Twój serwis jest rozbudowany – możesz stworzyć dedykowaną podstronę lub tylko sekcję, w której zaprezentujesz zespół. Oprócz standardowego opisu, warto dodać zdjęcia – które wyraźnie zwiększają konwersję i powodują, że zaufanie do witryny rośnie.
Podziel się swoją historią
Powiedz dlaczego prowadzisz swoją działalność i przedstaw jej kontekst. Opowiedz o wartościach, którymi się kierujesz i pokaż swój sposób myślenia o biznesie. Wskaż jaki cel Ci przyświeca i co jest misją Twojej marki. Historie mają moc, a storytelling to obecnie jedno z bardziej skutecznych narzędzi marketingowych. Pomaga wyróżnić się spośród konkurencji oraz pozwala utożsamić się z daną sytuacją i nawiązać emocjonalną więź z odbiorcą. A jak zapewne wiesz – większość decyzji zakupowych dyktowanych jest właśnie emocjami.
Pokaż dlaczego warto Ci zaufać
Kolejnym krokiem jest wzbudzenie zaufania użytkownika. Projektując stronę internetową zadbaj o dodanie w witrynie sekcji z informacjami, które uwiarygodnią Twoje działania, np. z opiniami zadowolonych klientów, certyfikatami, notką o zdobytym wykształceniu czy odbytych kursach. Warto także w widocznym miejscu (np. na stronie głównej i na podstronie O nas) umieścić atrakcyjnie ostylowane liczby, podkreślające skalę produkcji, lata funkcjonowania w branży czy ilość zrealizowanych zamówień.
Postaw na prostotę
Jeśli chcesz, aby najważniejsze informacje były szybko dostrzegalne, postaw na prostotę, zarówno w warstwie językowej, jak i projektowej. Przekaz musi być jasny i konkretny. Unikaj nadmiernie rozbudowanych tekstów, wymyślnych gier słownych czy specjalistycznego żargonu. Wystrzegaj się również zabiegów graficznych odciągających uwagę od głównego przesłania witryny. Przerost formy nad treścią to zdecydowanie Twój wróg. Na stronie głównej bezpieczniej jest postawić np. na minimalistyczny baner z wyraźnym tekstem, wskazującym czym się zajmujesz, niż na piękną, dopracowaną wizualnie animację, ale nie mówiąca zbyt dużo o Twojej działalności.
Projektowanie stron internetowych a urządzenia mobilne
Projektując stronę internetową nie lekceważ wersji mobilnej. Obecnie większość użytkowników przegląda serwisy www za pomocą urządzeń przenośnych, a według statystyk Google aż 83% z nich przywiązuje wagę do doświadczenia korzystania z witryny. Pamiętaj, że nawet najlepiej opracowane informacje nie zadziałają, jeśli zostaną podane w niewłaściwy sposób. Dlatego powracamy tu do punktu wyżej – prostoty – upraszczaj content, eliminuj niepotrzebne elementy i dzięki temu przyspieszaj działanie serwisu. Szybkość ładowania witryny nie tylko pozytywnie wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach, ale także często jest czynnikiem decydującym o pozostaniu na stronie.
Pamiętaj o wszystkich istotnych elementach
Aby efektywnie sprzedawać w internecie musisz także sprawdzić czy Twój serwis zawiera wszystkie ważne elementy techniczne – np. koszyk, formularz zamówienia, regulaminy, warunki korzystania z witryny, politykę prywatności, dane firmy i inne – istotne z punktu widzenia Twojego biznesu. Mogłoby się wydawać, że są one na tyle kluczowe, że trudno o nich zapomnieć – a jednak – zdarza się najlepszym 🙂 Dlatego w przypadku sklepów online polecamy narzędzie Grow My Store od Google, które – po podaniu adresu wiryny – przetestuje ją i wygeneruje raport z listą elementów do poprawy.
Bądź w kontakcie z odbiorcami
Ostatni, ale nie mniej ważny aspekt przy tworzeniu stron internetowych, to umożliwienie odbiorcy bezpośredniego i szybkiego skontaktowania się serwisem i jego twórcami. Dlaczego? W momencie, gdy kontakt jest utrudniony, zaufanie do witryny znacząco spada. Osoba składająca zamówienie czy rezerwująca usługę – zwłaszcza, gdy wymaga to opłaty z góry, będzie podchodziła do takiej strony z pewną ostrożnością, może nawet zrezygnować z finalizacji transakcji. Dlatego zadbaj o umieszczenie – w widocznym miejscu serwisu – formularza kontaktowego oraz telefonu i maila do działu / pracownika zajmującego się obsługą klientów, a także adresu korespondencyjnego. Możesz dodać również chat online lub link do firmowego Messengera. Wówczas, w sytuacji, gdy użytkownik będzie miał jakiekolwiek pytanie przed, w trakcie lub po złożeniu zamówienia – będzie mógł je łatwo skierować do odpowiedniej osoby i szybko uzyskać na nie odpowiedź.
Nie zapomnij także o odnośnikach do mediów społecznościowych – Facebooka, Instagrama, YouTube, LinkedIn i innych,w których obecna jest Twoja marka. Dzięki temu będziesz mógł na bieżąco pokazywać odbiorcom co dzieje się w firmie, jakie projekty aktualnie realizujesz, czy jakie nowości w ofercie wprowadzasz. “Wpuścisz” użytkowników do swojego świata, co pozwoli na zbudowanie z nimi bardziej osobistej i emocjonalnej relacji.
Projektowanie stron internetowych – podsumowanie
Podczas projektowania stron internetowych należy zastanowić się jaki cel ma spełniać serwis. Jeśli przede wszystkim jest to sprzedaż, pamiętaj, że kluczowym elementem jest informacja i łatwo dostępne szczegóły dotyczące Twojej oferty. Opracowując content, przeanalizuj czego może szukać odbiorca, jakie ma potrzeby i w jaki sposób Twoja firma może na nie odpowiedzieć. Postaraj się, aby użytkownik był w stanie szybko odnaleźć istotne i wartościowe dla niego treści – dzięki temu, nawet przypadkowy internauta może stać się Twoim nowym klientem.
Pamiętaj również, że samo opracowanie treści to nie wszystko, a jedynie jeden z elementów całego procesu — dowiedz się więcej: Projektowanie stron internetowych – jak powinien wyglądać proces tworzenia, aby spełniały swoją rolę?