fbpx
Scroll to top
© 2019 FLUOSTUDIO. LET'S START CONNECTING THE DOTS!

Infografika – czyli jak przedstawić skomplikowane informacje w prosty i czytelny sposób

Sprzedaż w 8 sekund

 

Zapewne słyszałeś co to infografika, wszak ostatnio staje się ona coraz popularniejszym sposobem przedstawienia danych. Jeśli myślisz, że to po prostu obrazek i pewna dawka tekstu, jakich pełno, to trochę mijasz się z prawdą. Badania jednoznacznie dowodzą, że używanie infografik w strategii content marketingowej przyczynia się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej. Co więcej, według badań, dobre połączenie tekstu i obrazu ułatwia rozumienie zagadnienia o 89%. Zaskakujące? Może warto – właśnie teraz – głębiej zastanowić się nad tym czym jest infografika i jak jej możesz użyć.

Co ma wspólnego sonda kosmiczna i infografika?

Infografika jest obecna w ludzkim życiu już od prehistorii, jednak pod różnymi postaciami. Pierwsze jej formy malowane były na ścianach jaskiń i używane w celach komunikacyjnych. Kolejnym etapem rozwoju były mapy. Powstanie najstarszej – Çatalhöyük datuje się już na 7500 r p.n.e. W 1626 roku Robert Scheiner użył różnorodnych diagramów opartych na badaniach astronomicznych, w celu wyjaśnienia mechanizmu rotacji słońca. Kilkadziesiąt lat później, w 1786 roku William Playfair stworzył infografikę z wykorzystaniem grafów matematycznych — były to pierwsze wykresy danych w historii.

Prawdziwym przełomem w rozwoju infografiki był rok 1925. Wówczas austriacki socjolog Otto Neurath stworzył Isotype, czyli metodę wyjaśniającą współczesny świat za pomocą języka wizualnego. Składał się on z rozmaitych piktogramów i symboli niosących za sobą różne znaczenia. Były one również zaprojektowane  tak, by w zestawieniach tworzyły złożone znaki, tak jak ma to miejsce w przypadku słów. W 1972 infografika pojawiła się nawet na pokładzie sondy kosmicznej Pioneer 10 – przedstawiała nagą kobietę i mężczyznę oraz mapę z umiejscowieniem Ziemi w układzie słonecznym. Miała służyć istotom pozaziemskim w celach informacyjnych.

Obraz to więcej niż tysiąc słów.

Infografika bez wątpienia może być wykorzystywana jako narzędzie marketingu w różnych branżach. Często przekazanie dużej ilości informacji i zaciekawienie potencjalnych konsumentów produktem, marką czy usługą bywa trudne. Badania Miscrosoftu dowodzą, że okres koncentracji uwagi na jednej rzeczy trwa zaledwie 8 sekund. Dlatego tak ważne jest, by zaciekawić odbiorcę w możliwie jak najkrótszym czasie. I tu z pomocą przychodzi infografika. Niewątpliwie największym jej atutem jest to, że nawet najbardziej zagmatwane i skomplikowane dane mogą zostać przekształcone w coś łatwego do przyswojenia i zrozumienia w mgnieniu oka. W przeciągu chwili, twoi odbiorcy dostaną informacje, których wyjaśnianie bez oprawy wizualnej zajęłoby co najmniej kilka stron tekstu. W czym jeszcze Twojej firmie może pomóc infografika?

  • budowaniu świadomości marki – atrakcyjne wizualnie infografiki z logo Twojej firmy z pewnością zapadną w pamięć,
  • wzmacnianiu SEO – dobra infografika na Twojej stronie sprawi, że więcej osób zacznie na nią zaglądać i może być nieocenionym elementem strategii content marketingowej,
  • angażowaniu i zdobywaniu nowych odbiorców – inteligentna infografika, zawierająca nietuzinkowe informacje z pewnością zaciekawi i rozbudzi wyobraźnię,
  • pokazywaniu cech Twojej firmy i produktów w nowy, kreatywny sposób.

Naukowcy z Uniwersytetu Nauki i Technologii w Missouri odkryli, że ludzie spędzają około 2.6 sekundy na skanowaniu strony internetowej, zanim skupią się na wybranym obszarze. W rezultacie ludzie tylko przebiegają wzrokiem przez tekst i nagłówki, nie czytając ich. Teraz, kiedy już zdajesz sobie sprawę, ile możesz zyskać używając infografik w swojej strategii marketingowej, postaraj się wykorzystać tę wiedzę. Pamiętaj, że infografika to przede wszystkim źródło –  nieraz bardzo skomplikowanych – informacji, ale przedstawionych w przejrzysty i zrozumiały sposób.